Ik heb jaren geleden een lijfrenteverzekering afgesloten. Nu kreeg ik bericht van de verzekeraar dat de uitkering eraan komt. Wat kan ik daarmee doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dat is afhankelijk van wanneer je hem hebt afgesloten. Meestal ben je verplicht om daar een uitkering voor aan te kopen. Als het een verzekering is van voor 1992 was kan het een zogenaamde oude regimepolis zijn. Aan die uitkeringen worden veel minder eisen gesteld. Bovendien kan je de verzekering in een keer laten uitkeren. Of dat voordelig is, hangt af van de belastingschijf waarin je valt. Ook kan je de uitkering doorschuiven naar bijvoorbeeld je kinderen.

Je kunt in plaats van een verzekering ook een bankspaarproduct afsluiten. Op dit moment levert banksparen een aanzienlijk hogere uitkering op dan verzekeren. Banksparen is echter eindig, als de bankrekening leeg is houdt de uitkering op. Bij een verzekering loopt de uitkering door, ook als je heel oud wordt. Daar staat tegenover dat bij vroegtijdig overlijden van de verzekerden de verzekeraar voordeel heeft, terwijl bij banksparen het saldo op de bankrekening naar je nabestaanden gaat.

Let wel op: als je een oud regimepolis hebt, verlies je de voordelen van het oude regime als je gaat banksparen. Laat je goed voorlichten over de voor- en de nadelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je zeker moet doen is verschillende offertes aanvragen. Bij vrijvallende lijfrentes lopen de tarieven van banken en verzekeraars heel sterk uiteen. En hoeveel je krijgt hangt ook af van je gezinssituatie, je wensen rondom de frequentie van uitkeringen (maandelijks/jaarlijks) etc. Verschillen in uitkering bij verschillende aanbieders lopen op tot 20% (!).
Independer had een goede lijfrentevergelijker, maar daar zijn ze mee gestopt helaas. De website Pensioenkoers biedt nu een vergelijkbare service aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hangt af van de ingangsdatum van de polis en je huidige leeftijd. Is niet makkelijk te beantwoorden zonder inzage in de polis en afhankelijk van je wensen. Als de polis gesloten is voor 1-1-1992 zijn er ruimere mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De rente is nu laag. Als je het geld nog niet nodig hebt, kun je de lijfrenteverzekering bij de huidige of een ander verzekeraar voor een jou passende periode verlengen.

Daarmee bereik je dat de uitkering t.z.t. daardoor hopelijk hoger is daa nu.