Hoe kan ik mijn moeder dwingen mijn zorgverzekering op mijn naam te zetten?

Ik ben nu al bijna drie jaar 18+ en ze weigert gewoon constant de zorgverzekering op mijn naam te zetten. Ik stond voordat ik 18 werd gewoon op haar naam ingeschreven. Het gaat om zorgverzekeraar DSW. Ze willen een schriftelijk bewijs dat het bedrag voortaan van mijn eigen rekening afgeschreven moet worden, en dat kan alleen gedaan worden door degene die op dit moment alle rekeningen ontvangt (Mijn moeder dus).

Ze weigert die brief te schrijven omdat ze daar te dom voor is en dat niet wil toegeven, en ik moet nu ondertussen al 3 jaar lang elke maand naar de bank lopen om geld te pinnen omdat zij niet wil dat ik het via een overschrijving op haar rekening stort. (Dan zou er namelijk een verband tussen mijn rekening en die van haar zijn, en ze is geobsedeerd door privacy en wil alles voor zichzelf houden, mens is compleet gestoord)

Wat moet ik doen? Ik mag niet haar handtekening vervalsen en dan zelf de brief schrijven. Straks ga ik het huis uit, en dan moet ik nog steeds maandelijks terug naar huis reizen om dat stomme bedrag te pinnen. Gaat 'em niet worden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

leuke truc van DSW ook. iets dergelijks heb ik meegemaakt bij CZ.

waar het om gaat: je hoeft niets op te zeggen. als je je aanmeld bij een andere zorgverzekeraar voor 1-1-14 was idd wel zo handig geweest, dan wordt je automatisch uitgeschreven bij de ander. Maar hier neemt DSW je een beetje bij de benen door te doen alsof je moet worden uitgeschreven etc. Ze willen gewoon cashen.. jij bent de beste klant die ze kunnen hebben: net boven de 18. Wel de volle pond betalen, en het minste zorggebruik. succes in december! :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wat jammer dat je dit niet een paar maanden eerder geregeld hebt.
In december had je die zorgverzekering kunnen opzeggen en
zelf een eigen zorgverzekering afsluiten.

Nu kun je tegen je moeder zeggen dat je dat gaat doen zodra dat mogelijk is
en dat zij intussen maar moet zorgen voor de betalingen van haarzelf en haar kind.
Als zij jouw niet als volwassen genoeg beschouwt om dat te regelen
dan regelt ze het zelf maar, inclusief het geld.

Zeg tegen haar dat je weigert het bedrag te betalen als het niet overgemaakt kan worden.

Schrijf een brief aan DSW dat je jouw deel van de zorgverzekering op zegt,
als zij niet akkoord gaan met een ander rekeningnummer.

Kortom: Maak een punt, stel je maar een beetje hard op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb inderdaad ook al overwogen om gewoon te weigeren nog geld te geven, maar zij leeft van een uitkering en heeft een gat in d'r hand. Als ik haar dat geld niet geef, worden die zorgverzekeringen dus niet betaald. Krijg ik daar dan geen last mee? Aangezien mijn naam wel op het papiertje staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
enne, heb jij wel zorgtoeslag aangevraagd? scheelt je elke maand ook wat geld.
schrijf eenvoudig aan je zorgverzekeraar dat je je rekeningnummer en de tenaamstelling wil wijzigen omdat het huidige rekeningnummer niet meer van jou is en de eventuele machtiging word ingetrokken voor het klantnummer (je eigen) stuur een machtiging voor je eigen rekening mee en dan zal de verzekeraar moeten reageren omdat er niets meer gevorderd kan worden.
Voor je moeder schrijf jij gewoon de brief die zij niet wil schrijven en laat haar eventueel ondertekenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je had echt de verzekering op moeten zeggen. En dit had je al 3x kunnen doen, dus zo urgent is het probleem niet.

Wat ik zelf zou proberen is dit:
Je schrijft een brief met kopie paspoort aan de verzekeraar. Daarin schrijf je dat het rekeningnummer gewijzigd wordt en je geeft expliciet (nadrukkelijk) een machtiging om het geld van jouw rekening af te schrijven.
Tegelijk houd je op met het pinnen.

Je moeder gaat eerst klagen. Dat negeer je. Ze heeft een keuze: zelf betalen of die brief schrijven. Dat is prima. Wat je wilt is dat zij ophoudt met betalen.
Als zij ophoudt met betalen, gaat de zorgverzekeraar klagen. Dat is prima. Je stort het geld zelf op hun rekening, óf je schrijft brieven waarin je ze machtigt om het van jouw rekening af te schrijven.

Dit komt hier op neer: Jij hebt de plicht om verzekert te zijn. Jij hebt de plicht om die rekening te betalen. Wat je doet is niets minder dan die plicht naar je toe trekken.
Als de verzekeraar jouw geld niet accepteert heb jij aan je plicht voldaan: desnoods maak je het geld over op hun rekening.

Waar het op neerkomt is dat jij je eigen verantwoordelijkheid moet pakken en niet moet wachten tot anderen dat aan jou geven.