Wat te doen als je geen ziektekosten verzekering hebt maar wel dringend hulp nodig hebt?

Deze persoon is gevallen en loopt al 'n tijd met 'n ontstoken wang rond omdat r waarschijnlijk 'n mega splinter in z'n kaak zit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.2K
ronron1212
11 jaar geleden
waarom is de persoon niet verzekert dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tsja Ron..dat vraag k me natuurlijk ook af,maar op dit moment is 't 'n voor mij nutteloze reactie. Mij gaat 't meer om 'n zinvolle reactie,n oplossing. Want zo'n ontsteking in je hoofd kan levensbedreigend zijn..vandaar deze vraag.
ronron1212
11 jaar geleden
else lees je de antwoorden ook daar staat namelijk dat hij hulp kan krijgen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jaja,ik zeg je alleen,Ron,dat ik aan zo'n wedervraag niets heb..sorry
.
ronron1212
11 jaar geleden
Hier staan ook alleen maar reacties else en geen antwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, ik ga even off topic om even wat onhandige discussie her en der hieronder te sederen: Als u in Nederland woont of werkt, bent u wettelijk verplicht een basisverzekering af te sluiten. Deze basisverzekering dekt de standaardkosten van bijvoorbeeld de huisarts, het ziekenhuis of de apotheek. Een aanvullende zorgverzekering is een verzekering voor de zorgkosten die niet in het basispakket zitten. U bent niet verplicht een aanvullende verzekering af te sluiten. (zie voor verdere tekst de link onderaan) Dus: JA je bent WETTELIJK VERPLICHT (sinds een paar jaar) een ZIEKTEKOSTENVERZEKERING AF TE SLUITEN.
(Zie dus alle bronnen) Wanneer bijvoorbeeld een hier "illegaal verblijvend persoon" (die dus meteen strafbaar is...) naar dokter of psychiater moet, zullen de kosten niet worden vergoed door enig iemand. Ze worden op de persoon zelf verhaalt. Overigens zullen artsen en andere hulpverleners je niet snel aangeven (ook al wettelijk verplicht...).
Ik ben een paar keer met zo iemand ("illegaal verblijvend persoon") naar hulpverleners geweest en heb de onkosten dan zelf maar betaald. (Niet goedkoop overigens. Ik heb moeten schipperen met mijn dagelijkse inkopen, mijn loon is niet zo hoog) Ook maakte ik een keer mee dat dat arts: "laat maar zitten" zei. Maar de apotheek geeft altijd een rekening! Wanneer het rijk (wij allemaal samen) zichzelf ontslaat van de verantwoordelijkheid van elke basiszorg voor illegalen, dan moeten helpende mensen de kosten kennelijk zelf dragen...
Grap is dan ook nog eens: zij zijn medeplichtig aan illegalenonderhoud en dus ook strafbaar. Dat de regering deze zorg wettelijk (en volgens de VN) draagt maar weigert, is kennelijk niet illegaal. Bronnen:
- http://www.bureausocialezekerheid.nl/werknemers/sociale-zekerheid/zorgverzekeringswet-zvw/
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Zorgverzekering_(Nederland)
- http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-een-zorgverzekering-af-te-sluiten.html

Het beste antwoord

onmiddellijk naar een arts toegaan, of een ziekenhuis (eerste hulp). artsen zijn verplicht te helpen, daar hebben ze een eed voor afgelegd.
gewoon er naar toe gaan!

Toegevoegd na 1 minuut:
als het niet een dakloze is (daar dacht ik aan) dan ontstaat er een schuld die wel voldaan met worden.
daar is vast wel een regeling voor te treffen.
als hulp dringend nodig is, dan komt dat op de eerst plaats!

Toegevoegd na 2 minuten:
...*voldaan moet worden*...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij heeft volgens mij 'n zwervers uitkering..dus het maakt niet uit op welk tijdstip van de dag je naar 't ziekenhuis gaat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, het ziekenhuis heeft de "spoedeisende hulp" dat betekent dat op alle tijden van de dag/nacht daar hulp geboden wordt, alleen denk ik wel dat je even moet aandringen, ivm het ontbreken van een verzekeringspasje.
ik vergat het bestaan van de huisartsenpost, daar hoor je zelf heen te gaan na "kantooruren", maar in dit geval zou ik toch eerst naar het ziekenhuis gaan.
als het inderdaad een splinter is, is het een (relatief) fluitje van een cent, qua werk.
vraag ook om een pijnstiller, voor het geval dát misschien vergeten wordt! succes en sterkte voor de zieke.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Chbse: een beetje huisarts doet zoiets al minstens een kwart eeuw niet zelf meer!
De man wordt van de HAP zeker doorgestuurd naar ZH, waar men was wat kan doen. Zo worden 2x zoveel kosten gemaakt. jodokus52 heeft duidelijk ook ervaring!

Andere antwoorden (4)

Hulp/behandeling toch nog krijgen en pas achteraf betalen mogelijk dmv termijnbetalingen oid.

Je hebt echt geen keuze eh.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indien het strikt noodzakelijk is zal hij hulp kunnen krijgen. De persoon heeft dan nog steeds wel een schuld aan de zorgverzekering maar die heft de persoon nu ook. Van deze schuld komt de persoon niet af en er zal ook op termijn een loonbeslag voor worden gelegdd.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat nergens dat de persoon in kwestie een schuld heeft bij een zorgverzekering, t kan ook zo zijn dat diegene helemaal geen verzekering heeft, dan hoeft diegene ook niks aan schuld te betalen. Als je namelijk nooit ergens gebruik van hebt gemaakt ben je ook geen kosten schuldig.
ronron1212
11 jaar geleden
Iedere nederlander is verplicht een zorgverzekering te hebben en als je die niet hebt moet je die als nog gaan betalen. Dus heb je een schuld aan de zorgverzekering Bert dereiger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onzin Ronron. De persoon in kwestie is niet verzekerd. Punt uit.
Als hij naar een arts of het ziekenhuis gaat zal hij inderdaad medische hulp krijgen.
Vervolgens krijgt hij dan een rekening van desbetreffende hulpverlener. DAAR heeft hij dan schuld, en niet bij welke zorgverzekeraar dan ook.
Als u niet verzekerd bent voor de basisverzekering van de Zorgverzekeringswet (Zvw) en u toch medische zorg nodig heeft, moet u de kosten van deze zorg zelf betalen.

Betalingsregeling zorgverzekeraar

Bent u wel verzekerd maar kunt u de premie niet betalen, dan kan de zorgverzekeraar een betalingsregeling met u treffen.

Boete voor onverzekerd zijn

Bent u na 2 boetes nog steeds onverzekerd, dan verzekert het CVZ u bij een zorgverzekeraar. Het CVZ houdt dan 12 maanden lang de standaardpremie van deze zorgverzekering in op uw loon, uitkering of een andere bron van inkomsten. Heeft u geen vast inkomen, dan krijgt u een acceptgiro toegestuurd.

Premie niet met terugwerkende kracht betalen

U hoeft de premie voor de zorgverzekering niet met terugwerkende kracht te betalen. Wel moet u zelf de kosten betalen voor de medische zorg die u nodig had in de periode waarin u onverzekerd was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt eigenlijk niet 'geen verzekering' hebben, want dat is gewoon verplicht. Heeft de persoon in kwestie geen verzekering, dan zal hij WEL geholpen worden, maar daarna ook absoluut worden aangeslagen voor achterstallig premie met een fikse boete.

Mensen die volkomen inkomenloos zijn (daklozen en ilegalen bijvoorbeeld) worden ook gewoon geholpen als de situatie medisch noodzakelijk is. Dat komt dan uit het potje waar we allemaal samen voor opdraaien.

Maar voor niet-verzekerd zijn uit nonchalance, nalatigheid, gemakzucht, poging tot ontduiking of wat dan ook, is geen excuus. En terecht.