Moet je altijd het bedrag van je eigen risico van je zorgverzekering betalen?

Nu is dat dus 385 euro. Moet ik dit bedrag altijd jaarlijks extra betalen bovenop mijn zorgverzekering?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Erna55
8 jaar geleden
Per verzekering kun je vaak kiezen of je een eigen risico wil, of dat je een hogere premie betaalt.
Wanneer je kiest voor eigen risico dan betekent dat dat je dat jaar het bedrag van het eigen risico betaalt wanneer je voor zoveel geld gedeclareerd hebt.
Maak je geen gebruik van zorg, dan hoef je niets te betalen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En ik neem aan dat als je 10x opgenomen wordt voor zeg 5x ~2000 euro je ook 5x 385 euro moet betalen? Of is dat bedrag eenmalig?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
*5x opgenomen
Thecis
8 jaar geleden
@MrTomaat,
Eigen risico is een eenmalig bedrag. Dus als je 5x opgenomen wordt + medicatie is dat een totaal bedrag van ~10.000 euro. Daar betaal je zelf 385 euro van.
Erna55
8 jaar geleden
Het eigen risico bij de zorgverzekering geldt voor een heel jaar. Je betaalt maximaal 385 euro per jaar. Voor welke zorg geldt eigen risico niet? Het eigen risico geldt alleen voor zorg uit de basisverzekering, maar niet voor: Verzekerden jonger dan 18 jaar
Kosten van de huisarts
Kosten voor verloskundige zorg en kraamzorg
Vergoedingen vanuit de aanvullende verzekering
Tandartskosten voor verzekerden jonger dan 18 jaar
Hulpmiddelen in bruikleen van thuiszorg
Nacontrole levende orgaandonor (nier- of levertransplantatie)
Ketenzorg. Dit is zorg waarbij verschillende zorgaanbieders samenwerken (bijvoorbeeld bij diabetes behandelingen)
Wijkverpleging
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ok Thx

Antwoorden (1)

Nee, je betaald dat alleen als je zorg afneemt waarvoor dit eigen risico telt. De 385 euro is dan het maximum per jaar.
Een bezoek aan de huisarts bv valt niet onder het eigen risico, (sommige) medicijnen weer wel.
Zorg die je hebt verzekerd met een aanvullende verzekering valt ook niet onder het eigen risico