hoe kan ik mijn tandarts weer terug in mijn verzekeringspakket krijgen??

mijn moeder heeft mijn tandarts paar jaar geleden uit het pakket gehaald omdat we nooit gingen, maar nu moet je alles zelf betalen.
hoe krijg ik het weer in mn pakket?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Je krijgt de tandarts weer terug in je pakket door een aanvullende tandartskostenverzekering af te sluiten.

Dat kan bij een willekeurige ziektekostenverzekeraar. Om praktische redenen is het het makkelijkste, deze verzekering af te sluiten bij dezelfde verzekeraar waar ook je basis-ziektekostenverzekering loopt.

Toegevoegd na 2 minuten:

Het afsluiten van zo'n extra (aanvullende) verzekering kan ook nu nog, dus ook na 1 januari kan dat nog.

Wees je er wel van bewust dat onder andere de Consumentenbond heeft aangegeven dat het voor de meeste mensen niet nuttig is een tandartskostenverzekering af te sluiten. Stel dat zo'n verzekering 25 euro per maand kost. Dat is 300 euro per jaar. Als jij in een jaar twee keer voor controle gaat, en twee gaatjes moet laten vullen, dan kost dat (even ruw geschat) tussen de 150 en de 200 euro.

Je betaalt dus 300 euro aan premie, en krijgt maximaal 200 euro terug aan vergoedingen. Dat is niet handig - je had dan beter *geen* verzekering kunnen afsluiten en dus die 300 euro in je portemonnee kunnen houden, en zelf de kosten kunnen betalen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke duidelijk en heel erg bedankt nou vroeg ik mij af .. moet ik gewoon bellen met mijn verzekeraar om dat voor elkaar te krijgen?
Cryofiel
12 jaar geleden
Je kunt bellen, of op de website kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad zal je in de meeste gevallen 'verlies' maken op je aanvullende tandartsverzekering. Dat wil overigens niet meteen zeggen dat je dus geen aanvullende tandartsverzekering af moet sluiten. Elke verzekering is een soort van risico-inschatting, een afweging tussen de KANS dat je kosten heb en de IMPACT van die kosten (hoe hoog zijn ze, kan je ze opbrengen). Jouw inschatting van de kans dat je de aanvullende tandartsverzekering nodig hebt kan bijvoorbeeld bepaald worden door de overtuiging dat je een gezond gebit hebt en het goed verzorgt.
Jouw inschatting van de impact van eventuele kosten kan bijvoorbeeld bepaald worden door de hoeveelheid spaargeld die je op je rekening hebt of welwillende familieleden die bij zouden kunnen springen indien nodig. Met een aanvullende tandartsverzekering verzeker je je feitelijk tegen onverwachte, hoge tandartskosten die je wellicht niet op kan brengen in een keer. Je weet immers niet of je bijvoorbeeld opeens een brug of een kroon nodig zal hebben. Je kunt ook een ongeluk krijgen of een ontsteking. Mocht zoiets gebeuren -en dat hoopt natuurlijk niemand- dan wil je niet ook nog in de financiële problemen komen. Houd dus bij de keuze om wel of niet een aanvullende tandartsverzekering af te sluiten dus niet alleen rekening met hoe gezond je gebit is en hoe goed je het verzorgt (KANS), maar ook met hoeveel spaargeld je hebt voor eventuele 'noodgevallen' en of je het kunt opbrengen om in een keer veel geld neer te leggen mocht dat nodig zijn (IMPACT).
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt helemaal. In feite zeg je: als je de maximaal mogelijke schade zelf kunt opbrengen (spaarcentjes), dan kun je je beter niet verzekeren; als je de maximaal mogelijke schade niet zelf kunt opbrengen, dan zou je failliet gaan, en dat wil je vermijden; dan is een verzekering wel aan te raden, ook al ben je gemiddeld gesproken juist duurder uit. Dit komt overeen met de strekking van mijn antwoord op een vraag van Marleen over een kattenverzekering - zie
http://www.goeievraag.nl/vraag/Marleen.283394#1149876
uitleggen bij en vragen aan een (of je) zorgverzekering

Toegevoegd na 1 minuut:
Deze kan een tandartsverklaring vragen om te zien of er veel kosten worden verwacht.