Is er een manier om je lijrenteverzekering te beeindigen zonder dat je er 72% belasting moet betalen over het bedrag?

Ik heb een lijfrenteverzekering met ongeveer 5000 euro waarde op dit moment. Door een technische fout hunnerzijds is er het afgelopen jaar geen premie geint. Ik heb nu 3 opties: de premie betalen, 750,- in een keer of met betalingsregelung, premievrij maken en 5000 bij pensioen verspreid uit laten betalen of de verzekering stoppen. Dan komt de 5000 vrij maar ik betaal er 72% belasting over. Kan de laatste optie ook anders? Ik ben bezig met een nieuwe hypotheek, kan het niet daarin en is dat gunstiger?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
hoezo 72% belasting?
SimonV
9 jaar geleden
Jammer dat het geen € 4200,- is: http://www.onderlinge.info/aanbod/fiscaal/lijfrentekapitaalverzekering/verboden-handelingen/afkoop-kleine-lijfrente.aspx
paulus811
9 jaar geleden
Ik kan die 72% ook niet plaatsen, zou hooguit 52% kunnen zijn (nog niet weinig overigens.....)
Computoon
9 jaar geleden
Revisierente is 20 procent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
72% klopt wel. Daar kwam ik ook achter toen ik deze actie wilde doen.

Antwoorden (2)

Als je 72 procent belasting betaalt, zit je waarschijnlijk in de hoogste belastingschaal (52 procent). Met 20 procent revisierente erbij wegens de afkoop zit je dan op 72 procent dat als sneeuw voor de zon verdwijnt.

Nee, daar is niets tegen te doen. Cash aan jezelf laten uitbetalen van een afgekochte lijfrente is zeer onvoordelig. Ik zou kiezen voor de "inhaalslag", als je het kunt missen.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank...
Je kunt doen, wat ik ook gedaan heb, de lijfrenteverzekering omzetten naar een bankspaarproduct. Daar kun je ook niet zo aan komen maar dat kost je geen premies meer en je kan kiezen tussen niet of meerdere jaren vastzetten. Het feit blijft dat je er pas vanaf je 65e jaar over kan beschikken.
Kijk even op Moneywise.
Suc6
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Die mogelijkheid is er niet meer de werkgever is altijd verplicht de inhouding te doen
Computoon
9 jaar geleden
Bij een lijfrenteuitbetaling zal geen sprake zijn van een werkgever maar van een andere inhoudingsplichtige (verzekeringsmaatschappij meestal). Het resultaat is hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tnx, ik ga het verder uitpluizen