Wat wordt gedekt door de mobiele verzekering van anwb?

Hallo,
Ik Heb mijn mobiel verzekerd bij ANWB en ik snap de voorwaarden niet echt goed.
Ik was aan het fietsen, ik moest plots uitwijken en mijn mobiel viel uit mijn hand, in een plas water, dus er zit een barst in en er is waterschade. Hij is nu kapot, is hij nu wel of niet verzekerd? Ik had al eerder wel gevragen aan een medewerker of hij verzekerd was als ik em perongeluk laat vallen in een wc of zwembad, en dit was niet het geval. Als ze dat niet verzekeren wat dan wel? Want daar ben je toch voor verzekerd? Hier zijn de voorwaarden

Artikel 21. Verzekerd is Schade ten gevolg van:

1.Brand
schade ontstaan door brand;
2.Diefstal
diefstal van de verzekerde mobiele apparatuur uit een recreatieverblijf of afgesloten voertuig is alleen verzekerd indien sporen van braak aanwezig zijn;
3.Neerslag en storm
a. schade door neerslag, behalve door geleidelijke inwerking (art. 22.2.a);
b. schade door storm en vallende voorwerpen door storm;
4.Andere oorzaken
schade door enig ander plotseling van buitenkomend onheil.

En wat is dat nou weer? Dat ik uitwijk voor een auto of een kat?

Artikel 22. Niet verzekerd is Schade ten gevolg van:
2.weer en milieu
a. door geleidelijke inwerking van verontreinigde bodem, water en lucht, tenzij
de geleidelijke inwerking wordt ingezet door een plotselinge, hevige uiting van verontreiniging en u de gevolgen daarvan redelijkerwijs niet kunt voorkomen;
b. door geleidelijke inwerking van licht en vocht

Bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het antwoord staat in de vraag?, wat wil je weten?

Antwoorden (1)

Dat jij uitwijkt voor iets, (wat dan ook) wil nog niet zeggen dat dat de oorzaak is dat je mobiel daardoor beschadigt.
Jouw mobiel is beschadigd omdat je hem in je hand hield, (jij deed dat zelf) tijdens het fietsen.

Als jij je mobiel tijdens het fietsen gebruikt, tijdens het fietsen in je hand houdt, dan denk ik dat dat niet onder "normaal gebruik" valt.
[ als schijnt dat tegenwoordig wel normaal te zijn, maar dat is dus niet normaal te verzekeren]
Je hoort een dergelijk duur apparaat gewoon goed op te bergen en alleen te
gebruiken onder veilige omstandigheden.
Dus inderdaad niet in of bij een zwembad.
Dat lijkt mij logisch!

Hoe moet die verzekering anders weten dat jij er zorgvuldig mee om bent gegaan?
Wie zal zeggen dat mensen zo'n ding dan niet in een plas water gaan gooien
om verzekeringsgeld te innen?
En geloof me, dat zou heel vaak gebeuren en dan zijn verzekeringen helemaal niet
meer te betalen.

Wat dus wel gedekt wordt is brand en diefstal.
Of als je bij je tent zit te bellen en de bliksem slaat in. Of er valt een boom bovenop jou en jouw mobiel.
Van buiten komend onheil kan ook een verkeersongeluk zijn. Dat je aangereden wordt en je mobiel zit in je zak en is door dat ongeluk kapot.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal goed. En dit maakt ook meteen weer extra duidelijk dat je moet lezen wat je verzekert vóór je het verzekert. Zo kun je geld besparen :-).
Er zijn overigens uitgebreide inboedelverzekeringen met buitenshuisdekking die erg ver gaan met de dekking, maar dan nog was de telefoon 'in bewerking' en zal denk ik geen enkele maatschappij dit vergoeden.
Overigens nog een andere + voor jouw antwoord, het zal niet meer lang duren voor tablets en smartphones helemaal uit de inboedeldekking gaan, want er wordt veelvuldig gebruik (én schandelijk misbruik) van gemaakt.