waarom is eigen risico hoger als je per maand minder betaald voor je zorgverzekering ?

Ik zie op heel veel reclames zorg verzekeringen voor 70'- p.m maar dan is het eigen risico 870 (??) Hoe kan dit ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Amadea
9 jaar geleden
Lijkt mij logisch. De verzekering kan goedkoper worden naarmate je meer zelf moet betalen.
Ritsuka
9 jaar geleden
Eigen risico is wat je zelf moet betalen. Stel dat jij in het ziekenhuis komt, dan moet je met deze verzekering de eerste 870 euro zelf betalen, daarna word het pas vergoed
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, Rituska, pas als het verschil in premie € 42,00 per maand minder is, zou een keuze van € 870,00 eigen risico altijd zinvol zijn.
Nu neemt men voor een paar eurootjes per maand minder het risico dat je bij de eerste flinke rekening van de zorgverlener de verhoging van € 500,00 eerst zelf moet betalen.

Antwoorden (2)

Het eigen risico zit niet inbegrepen bij de maandelijkse prijs. Die betaal je pas als er iets gebeurt. Het risico is minder voor de verzekeraar aangezien je zelf al 870 euro betaald. Hierdoor kan de premie omlaag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Aanvulling: Mensen die een hoog eigen risico nemen, zijn meestal gezonder, en de verzekeraar loopt dus ook minder risico op hoge zorgkosten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat maakt weinig uit in de prijs. Als je namelijk gaat kijken wat je meer moet betalen (500 euro) dat betaal je niet minder in premie. Dus voor zorgverzekeraars is dat pure winst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Daphne, klopt. Als je dat jaar je eigen risico vol hebt, dan heb je meer betaald dan het lage verschil in premie.
Eigenlijk moet je het andersom zien: doordat je een hoger eigen risico neemt, hoef je minder premie per maand te betalen.

Het is dus een keuze. Net zoals je kunt kiezen om bepaalde verzekeringen per kwartaal of per jaar in plaats van per maand te betalen, in ruil voor een paar procent korting. De verzekeraar wil daarmee mensen stimuleren om vooruit te betalen: de verzekeraar weet dan zeker dat de premie betaald wordt en het is administratief gezien net wat minder werk, dus de klant krijgt in ruil daarvoor wat korting. Bij je zorgverzekering wordt het kiezen voor een hoog eigen risico 'beloond' met een iets lagere premie.

Elke verzekerde betaalt zelf de eerste 360 euro aan zorg die onder het basispakket valt: het wettelijk eigen risico. Maar wanneer je nooit ziek bent, je geen kosten verwacht EN je financieel voldoende buffer hebt om die bijna 900 euro te betalen wanneer je toch ziek wordt, kun je overwegen om in dit geval letterlijk een groter c.q. hoger risico te nemen.

Als jij kiest voor een hoger eigen risico en je maakt geen medische kosten komend jaar, dan ben je goedkoper uit. De keerzijde is wel dat áls je ziek wordt of door bijvoorbeeld een ongeval medische hulp nodig hebt, je in één keer je eigen risico moet betalen en uiteindelijk duurder uit bent. Bedenk dat wel goed: als je één keer met de ambulance opgepikt wordt na een lelijke val of onwel worden en je wordt even nagekeken op de spoedeisende hulp, dan ben je al snel honderden euro's kwijt. En dat is als er niets aan de hand blijkt te zijn: bij een opname of operatie moet je erop rekenen dat je je volledige eigen risico betaalt. Je moet dat geld dus wel hébben.

Het is dus een gok: als jij niet ziek wordt, ben je goedkoop uit. Overkomt je toch iets, dan heb je pech en ben je juist duurder uit. Het jaar daarop kun je dan je eigen risico verlagen als je verwacht langdurig zorg nodig te hebben - in ruil natuurlijk voor een hogere premie. Maar gaat het vijf jaar goed en ben je dán een keer je eigen risico kwijt, dan ben je over die vijf jaar genomen alsnog goedkoper uit.

Dus zoals altijd in verzekeringsland betaal je voor meer dekking meer premie. In dit geval betaal je wat minder premie als je kiest voor minder dekking: een hoog eigen risico. De verzekeraar weet dat mensen die een hoog eigen risico kiezen geen medicatie gebruiken en niet chronisch ziek zijn, want dan is een hoog eigen risico juist onvoordelig. Zoiets is ook nog eens zinnige informatie voor een verzekeraar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij de meeste verzekeringen die ik zag is 500 euro extra eigen risico 300 euro minder premie. Zelfs als je om het jaar je been breekt maak je dus al winst!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alleen als je je been breekt in de eerste helft van het jaar (zo ongeveer) en je alle behandelingen inclusief controles in datzelfde jaar hebt. En er zijn scenario's te bedenken waarin je in één keer je hele eigen risico kwijt bent, maar het is natuurlijk ook goed mogelijk dat je eens iets kleiners hebt waarvoor toch een onderzoek of medicatie nodig is. Maar als het verschil in premie inderdaad zo groot is als jij schrijft, is het best iets om te overwegen als je bijna nooit ziek bent. Ik ben altijd bij de eerste paar herhaalrecepten van het jaar m'n eigen risico al kwijt - tenzij ik voor die tijd al een keer op de SEH of bij een specialist ben geweest. Voor chronisch zieken maar ook voor mensen die op zich gezond zijn, maar toch af en toe in het ziekenhuis komen voor een controle of soms medicatie slikken, is het natuurlijk een heel ander verhaal. Maar ook los daarvan heb ik het idee dat veel mensen dat hoge eigen risico kiezen omdat ze al amper rond kunnen komen en dan die lagere premie heel handig lijkt. En dan krijg je ook hier op GV vragen als "ik ben ziek, maar moet nu ineens 875 euro betalen van mijn verzekering. Dat geld heb ik niet, hoe kan dit nu?" Daarom zeg ik ook: als je bijna nooit ziek bent, geen medicatie gebruikt etc. én je hebt voldoende financiële armslag om dat hogere eigen risico ook op de meest onhandige momenten te kunnen betalen, dán kun je het overwegen. Maar bedenk goed dat een ongeluk zelden alleen komt: veel gezondheidskosten gaan vaak samen met (tijdelijk) minder kunnen werken en meer kosten hebben aan andere dingen: je laat de boodschappen een tijdje bezorgen in plaats van ze zelf te doen, je moet wat vaker oppas regelen voor je kinderen, hebt reiskosten naar het ziekenhuis, etc. Helaas lijkt die lagere premie o zo aantrekkelijk voor mensen die géén geld hebben, maar eigenlijk is het hogere eigen risico alleen geschikt voor mensen die dat wél hebben.