Is een standaard ziektekostenverzekering werelddekkend?

Als dit niet zo is, dekt een wereldwijde reisverzekering deze kosten of kun je beter een extra ziektekostenverzekering afsluiten? (buiten Europa)

13 jaar geleden

Het beste antwoord

De standaard ziektenkostenverzekering is werelddekkend, in die zin, dat het de kosten vergoedt, die overeenkomen, met de kosten, die in Nederland gemaakt zouden zijn.

In het buitenland kunnen de ziektekosten echter een stuk hoger ligger dan in Nederland. Bovendien is repatriëring niet altijd goed gedekt, of speciale kosten, zoals helicoptervlucht vanaf de skipiste naar dal, na breken been.

Verstandig is dus, om een reisverzekering af te sluiten met werelddekking, naast de ziektekostenverzekering, die je al hebt.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

daarnaast is het ook zo dat er vaak alleen wordt vergoed wat betreft kosten van algemene ziekenhuizen. particuliere klinieken vallen wel weer onder de reisverzekering. als je een ongeluk krijgt en je wordt naar een particuliere kliniek gebracht, kan het zijn dat je niet vergoed krijgt vanuit je ziektekosten verzekering! en die zijn vaak ook een stuk duurder. Een reisverzekering sluit je af voor je medische kosten, niet voor je bagage! belangrijk zijn: al dan niet werelddekking, de duur van je verblijf, en of alle medische kosten worden vergoed.

er wordt eerst verhaald op de ziektekosten verzekering, de overige kosten worden betaald uit de reisverzekering.
per land verschillen de kosten aanzienlijk. 100% nederlands tarief vergoeding (zoals veel ziektekosten verzekeringen geven) is bijvoorbeeld onvoldoende in landen zoals amerika, waar kosten tot 500% nederl. tarief kunnen zijn!!

ALTIJD een reisverzekering afsluiten dus, je weet het nooit....

bij hoge kosten/ziekenhuisbezoek/overlijden familie thuis etc. de alarmcentrale bellen, van je ziektekosten of reisverzekering, dat maakt niet zoveel uit, die twee worden gekoppeld door de alarmcentrale.

lage kosten eerst zelf voorschieten en daarna verhalen op de verzekering.