Kun je geweigerd worden uit een collectiviteit voor de basisverzekering?

Volgens mij mogen ze je niet weigeren uit de basisverzekering en volgens mij dus ook niet uit een collectiviteit van de zorgverzekering (is namelijk discriminatie). Wordt dit wel gecontroleerd en kunnen ze je uit de collectiviteit schoppen?

10 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toelating geweigerd of uit de collectiviteit gezet?

Antwoorden (1)

Dat hangt af van wat voor collectiviteit het is. Als het een collectiviteit is van een bepaald bedrijf waar je werkt, en je gaat er weg, dan mag je eruit gezet worden. Overigens zijn die collectiviteiten grote flauwekul. 75%van alle Nederlanders zit in een collectiviteit. Die korting wordt door de overige 25% betaald. Het is een lokkertje. Er zijn de meest waanzinnige collectiviteiten zelf te maken om die zogenaamde korting te krijgen. Muziekverenigingen, hengelsportclubs en ga maar door. Meestal zijn het de grote drie verzekeraars die allerlei lokkers aanbieden. Zij hebben met ZN drieën 80 procent van de markt in handen en bepalen inmiddels naar welk ziekenhuis je wel of niet mag, of ze je fysio nog betalen enzovoort. Kies gewoon een kleine zorgverzekeraar. Die scoren gemiddeld het hoogst met klanttevredenheid en ze zorgen ervoor dat die groten niet kunnen doen wat ze willen. Er zijn ook kleine verzekeraars die aan die collectiviteitenonzin niet mee doen. Ze rekenen gewoon de kostprijs voor iedereen en bekommeren zich nog om hun klanten en om zorg. Dus staar je niet blind op een collectiviteit. Daarmee ben je heus niet altijd beter af.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onzin, wat er in de basisverzekering zit wordt bepaald door de overheid en zolang je geen natura verzekering hebt bepaal je gewoon zelf naar welk ziekenhuis je gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verder klopt de kostprijs ook niet, elke behandeling kost hetzelfde, of je nu bij A of B verzekerd bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad kun je zelf bepalen naar welke behandelaar je gaat, maar ook bij een restitutie-verzekering krijg je bij gecontracteerde hulpverleners een hogere vergoeding dan bij niet gecontracteerde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik ergens heen wilde die niet gecontracteerd is, zeker kun je gewoon naar elk ziekenhuis.
Drepolli
10 jaar geleden
Kan iemand overigens de vraag beantwoorden of ze de iSO/LSVb collectiviteit checken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is bepaald niet waar Pelle. Er zijn al polissen in de markt die twee van de drie ziekenhuizen niet meer volledig vergoeden zodat verzekerden het risico lopen een deel zelf te moeten betalen. Diverse actualiteiten en nieuwsitems zijn daar de laatste weken over geweest.
Ook is de keuzevrijheid van logopedisten en fysiotherapeuten geen vanzelfsprekendheid meer. Sommige verzekeraars vergoeden nog maar een deel van de kosten. Van fysiotherapeuten hoorde ik dat Achmea hen inmiddels in het contract dwingt zich bij een kwaliteitsinstituut aan te sluiten die de kwaliteit meet. Daarvoor moeten die therapeuten de patientdata steeds uploaden naar dat instituut. Doen ze dat niet, dan krijgen ze geen volledige vergoeding meer. Vraag dat gerust na bij een fysiotherapeut.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vervolg: pelle zegt het zelf al! zolang je geen natura verzekering hebt....
Veel mensen hebben die wel en juist die goedkope zijn vaak natura verzekeringen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet alleen de natura zorgverzekeringen beperken de vergoeding van rekeningen van behandelaars ook restitutie zorgverzekeringen doen dat. Bij Achmea moet bij de "beter plus" basisverzekering (een restitutieverzekering) de rekening van een door Achmea niet gecontracteerde, maar wel wettig erkende BIG-geregistreerde, zorgverlener aan de verzekerde worden gezonden. Dus niet rechtstreeks naar Achmea. Voorbeeld
Van een rekening van een door Achmea niet gecontracteerde fysiotherapeut vergoedt Achmea in 2014 per 30 minuten € 14,50 terwijl een gecontracteerde fysiotherapeut direct bij Achmea declareert en ruim € 30 ontvangt. Door de beperking van de vergoeding is er geen vrije keus voor de verzekerde.
Bij een als chronisch aangemerkte zorgbehoefte aan fysiotherapie kan je dat netto meer dan € 1.000 per jaar gaan kosten. Volgens Achmea is deze zogenaamde restitutieverzekering geen echte restitutieverzekering meer maar heeft aspecten van een naturaverzekering. Door zo'n besparing op de vergoeding basisverzekering kan m.i. de verzekeraar collectiviteitkorting bekostigen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het onderscheid tussen natura en restitutie wordt inderdaad steeds kleiner. Dat je overal terecht kunt, zolang je een restitutiepolis hebt, klopt gewoon niet meer. Dat dacht ik inderdaad een paar jaar geleden toen ik heel bewust mijn restitutiepolis nam, maar intussen betaalt mijn verzekering bij niet-gecontracteerde zorgverleners, taxibedrijven etc. een maximum wat ze zelf bepalen. Vaak is die prijs gebaseerd op de prijs die de verzekering heeft bedongen bij die zorgverleners die wél gecontracteerd zijn, wat meestal een lagere prijs is. Voor fysiotherapie is een paar euro per sessie betalen misschien nog te doen wanneer iemand slechts een paar sessies nodig heeft, maar laat je je bijvoorbeeld opereren in een niet-gecontracteerde kliniek, kan het zomaar om een paar duizend euro verschil gaan. Tot zover dan je volledig vrije keuze bij een restitutiepolis. Als je een zak geld meeneemt. Waarom trouwens die minnen op het antwoord? Vanwege RayHollands ongevraagde verzekeringsadvies? Ik heb zit via een open collectief bij een tak van één van de grotere verzekeringen omdat dat precieze pakket voor mijn specifieke situatie de beste prijs-kwaliteitverhouding biedt. Ik zou best een kleinere verzekering willen kiezen omdat ik denk dat er wel iets in zit dat de grotere verzekeraars steeds meer macht krijgen maar heb niet de luxe dat ik mijn verzekering op iets anders dan inhoud en prijs kan kiezen. Maar het antwoord op de vraag, namelijk dat een collectiviteit ophoudt wanneer je niet meer aan de voorwaarden voldoet, terwijl je verzekering uiteraard wel doorloopt maar dan met hogere premie, dat deel klopt gewoon. Van mij een plus hoor.