krijg je een haarimplantatie soms vergoed door een verzekering?

Ik heb laast van haar uit val en wordt snel kaal ik. Vindt dat meer dan heel erg ik heb dol graag een haarimplantatie Het is aleen heel erg duur. Alls ik kan aan tonen dat ik een minderwaardigheidscomplex heb krijg je het dan wel vergoed?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Helaas niet!
Afhankelijk van de verzekeraar en de oorzaak van de kaalheid (bij bestraling b.v.) kan een pruik wel vergoed worden. Beste is om je verzekeraar gewoon even te bellen en te vragen wat de opties zijn in jouw geval.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een hoog aanvullend pakket hebt, misschien. Sommige verzekeraars vergoeden vanuit meestal de hoogste aanvullende pakketten een bepaald maximumbedrag voor cosmetische chirurgie zonder medische noodzaak. In dat geval zou je een deel (bijvoorbeeld 400 of 1000 euro, afhankelijk van je verzekering) vergoed kunnen krijgen.

Vanuit de basisverzekering is hier geen mogelijkheid voor. Cosmetische ingrepen worden over het algemeen vergoed bij in het oog springende, verminkende afwijkingen, bijvoorbeeld bepaalde aangeboren afwijkingen of ernstige en zichtbare verminkingen als gevolg van een medische ingreep of ongeval. Een haarimplantatie kan daar volgens mij per definitie niet onder vallen, omdat kaalheid niet gezien wordt als verminking. Misschien dat het bij man-vrouw transseksuelen vergoed wordt, maar ik vermoed dat in die gevallen ook alleen een haarwerk (pruik) vergoed zal worden. Maar ik geloof dat dat sowieso niet relevant is hier.

Psychisch lijden (‘een minderwaardigheidscomplex’) is trouwens geen argument als het gaat om vergoeding van cosmetische chirurgie in het basispakket. Bij ernstige, in het oog lopende verminkingen is gewoon vergoeding mogelijk, ongeacht of de patiënt daar psychisch onder lijdt. En als er geen sprake is van een ernstige en duidelijk zichtbare verminking, is psychisch lijden dus geen argument om buiten die voorwaarde om toch een vergoeding te kunnen krijgen.

Psychisch lijden telt overigens wél mee als het gaat om het aantonen van de noodzaak van niet door de verzekering vergoede kosten als je ze wilt opvoeren als specifieke ziektekosten bij de inkomstenbelasting. Ik weet niet of dat hierbij mogelijk is, je zou dat aan de inspecteur voor moeten leggen. Puur theoretisch zou ik zeggen dat als het bij andere vormen van cosmetische chirurgie wordt toegestaan, het toegestaan zou moeten zijn als je echt kun aantonen dat je hier psychisch onder lijdt, bijvoorbeeld door middel van een psychologisch rapport. Maar zoals ik zeg: dat is theorie, de praktijk hierin ken ik niet.

Afhankelijk van de oorzaak van je kaalheid zou het wél mogelijk kunnen zijn om bij de zorgverzekeraar – uit het basispakket – een pruik of ander haarwerk vergoed te krijgen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik liet even iemand binnen halverwege het typen, de reactie van Fisbel onder de vraag stond er nog niet toen ik begon. Ik verwijs bij deze alsnog naar die reactie voor wat betreft het gedeelte over eventuele aftrekbaarheid van de belasting.