Waarom gaat de zorgtoeslag niet direct naar de zorgverzekaraar?

Ik begrijp niet waarom je de zorgtoeslag eerst zelf krijgt.. Er is zoveel fraude en achterstand met betalingen..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Het is en blijft je eigen verantwoording om e betalen. Als je niet betaald krijg e een boete en moet je als nog betalen. Wat bedoel je met fraude dat is meestal bij de aanvraag bij de belasting

Antwoorden (2)

Je zorgtoeslag is (o.a.) gebaseerd op je inkomen.
Dit is privacy gevoelige informatie, die de belastingdienst niet met de zorgverzekeraar wil delen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
jc54
10 jaar geleden
De zorgverzekeraar kan met twee of drie klikken op de computer jouw inkomen achterhalen......
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fijn dat dat dan met de huur opeens niet meer uitmaakt... Mijn verhuurder weet nu wel mijn inkomen sinds dit jaar!
Op de manier zoals het nu gaat kan de uitkerende instantie altijd aantonen dat jij jouw zorgtoeslag hebt gehad. Jij kunt niet reclameren omdat jij geen zorgtoeslag zou hebben gehad. Als de uitkerende instantie de toeslag aan de zorgverzekeraar betaald, zou jij als rechtsgeldige kunnen zeggen dat er niet of onvoldoende is uitgekeerd en dan krijg je welles-nietes, met alle rompslomp van dien.
Kortom, op deze manier is het voor de uitkerende instantie gemakkelijker.