Is het handig om op je achttiende een auto verzekering op naam te zetten, met het oog op no-claim opbouwen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Lijkt me niet. Als de verzekering op jouw naam staat, moet je ook de premie betalen. Die begint met een hoog bedrag voor 'beginnende bestuurders' en wordt jaarlijks lager (zolang er niets geclaimd wordt). Als je als 'oudere' bestuurder begint met een autoverzekering betaal je vaak, bij een gelijk aantal schadevrije jaren (0 dus), met een lager bedrag aan premie. Als de feitelijke bestuurder van de auto, waarvan de verzekering op jouw naam, een ongeluk veroorzaakt waarvoor de verzekering moet worden aangesproken, gaat dit ten laste van 'jouw' no claim.
Computoon
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Tabellen: dat weet ik niet.
Maar je kunt - voor een idee- eens kijken op https://www.collectief-cba.nl/Autoverzekering/Stap1/#premieberekenen Als ik daar invul dat ik op 01-01-1995 geboren ben, zou ik voor mijn auto een WA-premie van euro 214,10 per maand betalen, als ik mijn postcode invul (Noord-Brabant). Geef ik bij verder gelijke gegevens een Amsterdamse postcode op dan wordt de premie euro 228,24 per maand.
Geef ik een geboortedatum op die 5 jaar eerder ligt, dan wordt de premie op die site, bij verder gelijke gegevens, 102,67 per maand. Van invloed op de premie is in ieder geval:
- het aantal schadevrije jaren;
-de leeftijd van de verzekerde;
-het gebied waarin deze woont
-of er sprake is van een collectieve verzekering (via een werkgever bijv, altijd goedkoper bij verder gelijke omstandigheden)
Natuurlijk is ook de verzekeringsmaatschappij zelf van invloed, er zijn duurdere en goedkopere. Als je gebruik maakt van de diensten van een tussenpersoon is dat (in de regel) duurder dan wanneer je zelf alles regelt.

Andere antwoorden (2)

dat heeft alleen zin als je zelf ook de enige bestuurder van die auto bent, koop dan een autotje wat klein is en niet bekend staat als sportauto of iets dergelijks dan betaal je nl nog meer premoie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je een auto op jouw naam staan? Dan natuurlijk ook de verzekering op jouw naam laten zetten. Allerlei andere constructies (auto op andermans naam maar de verzekering op jouw naam of andersom) kan voor problemen zorgen als er schade geclaimd moet worden.