Mijn invalide zus heeft met elektr. stoel schade aan de huurwoning gemaakt. Kan ze dit bij haar WA-verzekering claimen? Ze moet nu naar de verzorging!

Toegevoegd na 8 minuten:
Toen ze destijds de woning kreeg was ze al scootmobiel patient dus men was op de hoogte van haar handicap (en de evt. schaderisico's) maar hebben haar ondanks dat toch de niet aangepaste woning toegewezen.
Wie of waar kan ze evt. terecht voor de kosten die herstel met zich meebrengen? Wij zijn gebaat met een snel antwoord sorry! Al vast bedankt!

Toegevoegd na 55 minuten:
Zombo bedankt voor de snelle reactie! Ik weet niet hoe ik je moet antwoorden dus doe ik het even zo.
De scootmobiel is inmiddels al een jaar geleden vervangen door een electrische stoel waar ze met de tillift in en uit moet.
Deze stoel is inderdaad voorzien van een verzekeringsplaatje
dus wij gaan dit even verder uitzoeken! Hartstikke bedankt voor de wijze raad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het is héél verdrietig maar we gaan er voor! Nogmaals bedankt! Je hebt gelijk, ik zie inderdaad nu dat ik op 0 reacties kan reageren (zo zie je een mens is nooit te oud om te leren.) Ik kan je geen duim geven want ik moet kennelijk eerst meer niveau hebben (haha) Nou ja, bij deze een duim!
Pieter2011
12 jaar geleden
Mocht de verzekering geen uitkomst bieden, houd de woningcorporatie dan voor dat ze, bij het afsluiten van de huurovereenkomst, hadden kunnen weten dat de woning niet rolstoelgeschikt was. Corporaties zijn volkshuisvesters met als sociale taak: het voorzien in passende woonruimte. In dit geval was van "passende woonruimte" geen sprake, maar hebben ze de woning toch verhuurd. Het aanpassen van de woning zou de corporatie veel meer geld hebben gekost dan herstel van de schade achteraf. Succes en sterkte met de situatie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een heel goeie tip Pieter want dat is eigenlijk ook zo! Ook dit zullen we zeker gaan bespreken bedankt.Ik zal laten weten wanneer ik iets meer weet maar dit zal waarschijnlijk lang gaan duren in deze bureaucr. tijd hé.

Antwoorden (2)

Ik hoop dat ik niet te snel antwoord en daardoor iets over het hoofd zie... Heeft ze wel een aparte scootmobielverzekering?
Een scootmobiel valt onder de Wet Aansprakelijkheid Motorrijtuigen zodat het nodig (en verplicht) is een WA verzekering af te sluiten. (Als het goed is zit er dan een verzekeringsplaatje achterop de scootmobiel.)

In dat geval wordt de schade, die u met uw scootmobiel of invalidenvoertuig aan anderen veroorzaakt en waarvoor u wettelijk aansprakelijk bent, vergoed.

Een scootmobiel verzekeren kan wanneer het voertuig aan de volgende eisen voldoet:
De scootmobiel wordt aangedreven door een accu
De scootmobiel heeft een maximum snelheid van 17km/u
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel elektrische binnenrolstoelen als buitenscooters zijn verplicht WAverzekerd.
De zorginstelling, die ze verstrekt, is voor het afsluiten van de verzkering verantwoordelijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vraag eens of deze verzekering ook eventuele schade aan haar eigendommen dekt.