Onze onderhuurder heeft schade aan zijn auto die geparkeerd staat op ons terrein, wie is verantwoordelijk?

Wij verhuren (legaal) een deel van ons huis en bieden parkeerruimte voor de auto van de huurder. Dit is een stukje eigen terrein, echter open (dus niet afgesloten) en grenzend aan de openbare weg. Wrs hebben dronken fietsers iets beschadigd maar wie is hier nou verantwoordelijk voor, wij of hij of......?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als er een stuk huis op de auto is gevallen, was er iets heel anders aan de hand. Mijn auto staat op terrein van de woningstichting (soicale verhuurder), het zou nog niet eens in mij opkomen hen aansprakelijk te stellen.

Het beste antwoord

U kunt niet juridisch aansprakelijk worden gesteld, omdat de parkeerplaats verbonden is met de openbare weg.
Als een parkeerplaats open is, of met slagbomen beveiligd zoals in een parkeergarage, geldt de wegenverkeerswet.
Het is bijzonder moeilijk om de eigenaar van een weg, meestal de provincie of de gemeente, aansprakelijk te stellen voor een beschadiging aan een auto.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/geldigheidsdatum_05-05-2015

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik heb dit niet goed verwoord.
Je kunt altijd en door iedereen aansprakelijk worden gesteld, maar waar het om gaat is of de rechter die aansprakelijkheid erkent.

Soms zie je bij een garderobe een bordje met de tekst:
"Wij stellen ons niet aansprakelijk voor vermiste kleding"
Juridisch gezien stelt zo'n bordje niets voor omdat je er een bordje naast kunt hangen met de tekst:
"Nee, dat doen wij wel, u aansprakelijk stellen bij vermissing"
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij een betaalde garderobe is de uitbater ook wel degelijk aansprakelijk! Ook als ze een bordje ophangen dat het op eigen risico is.

Andere antwoorden (1)

De daders . En voor de rest dikke pech . :( dus jullie niet. Jullie onder huurder moet naar z'n verzekering gaan . Maar bij geen allrisk gewoon pech . Het zou anders zijn als jullie de parkeer plaats zouden verhuren en een soort veiligheid zouden garanderen . Dus de auto staat bij de dealer en wordt daar beschadigd dan is de dealer aansprakelijk .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ah, dit dachten wij ook, hartelijk dank!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima antwoord +.
Edraket
8 jaar geleden
Dit is een antwoord gebaseerd op gezond verstand.
De vraag is, of dit antwoord juridisch gezien correct is.
Niet is beantwoord, of u juridisch aansprakelijk kunt worden gesteld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste Ed zelfs in een betaalde parkeer garage of in een particuliere garage ( onder zeg een appartement of kantoor ) is de eigenaar vh terrein niet verantwoordelijk vaak hangt ter overvloede nog een waarschuwing . Is de eigenaar vh terrein nalatig geweest ( bijv iets niet afgesloten wat wel behoord of ? ) dan zou er verhaal mogelijk kunnen zijn maar dan nog bij grove nalatigheid of opzet . Zeg een deur Vd bebouwing waait open tegen het voertuig dat kan juridisch nog lastig zijn . Mogelijk is de dader in deze een kind die zijn meestal wel verzekerd ! Eigenlijk is de situatie simpel net als op de openbare weg die van de gemeente is kan ik ook de gemeente niet aansprakelijk stellen als m'n auto beschadigd is door dader onbekend wel bij een gat in de weg maar een omgewaaide boom dat is al lastig . Behalve als je slecht onderhoud zou kunnen aan tonen . De wet is meestal zo logisch als het boeren verstand . Behalve als het de overheid geld zou kunnen kosten :)