Kan je met Familiaire Hypercholesterolemie een compensatie krijgen bij je zorgverzekeraar?

Al vanaf mijn 15 jaar slik ik (een hoop) medicijnen omdat ik erfelijk een te hoog cholesterol gehalte heb. Ik slik nu 3 tabletten per dag (2x Inegy 40 mg en Ezetrol 10 mg), nu is het zo dat als ik voor 3 maanden tabletten haal gelijk het max. bedrag eigen risico moet betalen. Op dit moment valt dat nog wel mee, maar het eigen risico wordt waarschijnlijk verhoogd naar 400 euro! Dat is voor ons héél erg veel geld en daar zullen we dan ook echt voor gaan moeten sparen. Nu las ik dat chronisch zieken wél een compensatie kunnen krijgen, met uitzondering van Cholesterol, waarom is dat?

Ook andere (goedkopere) tabletten lost mijn probleem niet op, ik heb veel statines voorgeschreven gekregen en voor mijn internist was het ook echt uitvogelen wat bij mij het beste hielp. Sinds 2 jaar slik ik nu deze medicijnen omdat deze mijn Cholesterol gehalte het laagst houden en ik hier vrijwel geen bijwerkingen van ondervind.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is er een patiëntenvereniging? Die kan misschien nog proberen een lobby op te stellen om voor jullie specifieke groep een uitzondering te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet het niet, ik zal er eens naar op zoek gaan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als chronisch zieke krijg je toch ook al €250 terug per jaar van het CAK, Dat is al meer dan het eigen risico nu.

Antwoorden (4)

omdat de meeste mensen met een cholesterolprobleem echt te dik zijn ongezond leven en dergelijke. Laat artsen bevestigen dat het erfelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat is niet mogelijk een vriend van mij heeft het ook maar moet ook gewoon betalen.
11 jaar geleden
Of iets familiair is of niet, maakt helemaal niets uit. Je maakt gebruik van de zorg en daar moet je voor betalen.
De compensatie gaat ook iets omhoog, naar 85 euro.
De redenatie 'wie meer gebruik maakt van de zorg, moet meer betalen' is niet onlogisch, maar houdt geen enkele rekening met inkomensverschillen...
Misschien iets om op te letten als je gaat stemmen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou de ziektekostenverzekering rekening moeten houden met inkomensverschillen ? Dat doen de bakker en de Mediamarkt en de C&A toch ook niet ?
Wie meer geld heeft kan meer kopen / meer uitgeven / meer besteden. Als we alles ' naar inkomen' doen, slaan inkomensverschillen - die niet altijd terecht zijn maar meestal wel een duidelijke reden hebben - nergens meer op. Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld, en helaas, het werkt ook niet.
De compensatie voor het eigen risico is gebaseerd op bepaalde medicatie die je slikt. Dat betekent dus dat er heel veel chronisch zieken buiten de boot vallen. Alle chronisch zieken en gehandicapten die de pech hebben een aandoening te hebben waar geen specifieke medicatie voor bestaat, bijvoorbeeld. Of iedereen die een vrij zeldzame aandoening heeft waar wél medicatie voor bestaat, maar waarvan gewoon niemand eraan gedacht heeft dat middel op de lijst te zetten. Of.. nou ja, vul maar in. De compensatie is ook totaal niet gebaseerd op werkelijke kosten, dus iemand die om andere redenen dan z'n medicatie altijd in Januari al door z'n eigen risico heen is, krijgt ook geen compensatie.

De reden dat cholesterolmedicatie niet op de medicatielijst staat, kan verschillende redenen hebben. In de eerste plaats zijn er veel mensen die zulke middelen gebruiken die dat nodig hebben omdat ze gewoon ongezond leven. Dat is zuur als je een erfelijke aandoening hebt en er dus niets aan kunt doen, maar dit zal ongetwijfeld meespelen. Een voorbeeldje van "de goeden mee laten lijden onder de kwaden". Een andere reden zal zijn dat er een vrij grote doelgroep is die cholesterolmedicatie gebruikt, maar of men op dat soort budgettaire redenen een beslissing neemt, durf ik niet te zeggen. Nog een reden zou kunnen zijn dat een hoog cholesterol an sich geen beperkingen geeft. Tot je ergens een infarct krijgt natuurlijk, dus dat is een beetje het cynisme van die redenering, maar op zich kan ik me nog wel voorstellen dat zoiets meespeelt. Patiënten met bijvoorbeeld reuma zijn veel vaker arbeidsongeschikt dan patiënten met en hoog cholesterol, dus de reuma-patiëntengroep zal gemiddeld meer mensen met een laag inkomen en veel extra ziekte-gerelateerde kosten kennen.

Dat was de vraag 'waarom', hoewel ik natuurlijk de daadwerkelijke reden niet ken. Dan naar je vraag zoals die bovenaan staat, namelijk of je een compensatie kunt krijgen. Dan antwoord is 'nee', als je medicatie niet op de lijst staat, kun je er ook niet op een andere manier voor in aanmerking komen. Maar dat probleem is dus zeker niet specifiek voor mensen met familiaire hypercholesterolemie, er zijn veel meer chronisch zieken en gehandicapten die die pech hebben. Ik heb ook zo'n 20 pilletjes in m'n dagdoos zitten, maar niets dat op de lijst staat, omdat er geen specifieke medicatie bestaat voor mijn aandoening. Dat is dan misschien nog een schrale troost: je bent niet alleen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is toch ook nog die 300 euro ofzo in november als je chronisch ziek bent, dat meten ze weer aan bijv het aantal fysiobehandelingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fysio, WMO hulpmiddelen zoals rolstoel of scootmobiel, AWBZ-zorg, bepaalde specialistische DBC's, revalidatiebehandeling, etc. Allemaal dingen waar iemand met hypercholesterolemie niet zo veel mee te maken zal hebben, tenzij er nog andere aandoeningen zijn. Ik kom daar zelf inderdaad wel voor in aanmerking, het maximale bedrag zelfs. Maar dat staat los van de compensatie voor het eigen risico.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was even een aanvulling op dat sommige chronisch zieken helemaal niets krijgen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En die compensatie komt sowieso niet van de zorgverzekeraar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar het gaat hier om de compensatie voor het eigen risico. Natuurlijk zijn er andere compensatieregelingen, maar dat is iets anders. En als het eigen risico omhoog gaat, dan hebben simpelweg juist die chronisch zieken die géén compensatie krijgen, daar het meeste last van.