Waar in het wetboek staat dat je verplicht bent een zorgverzekering af te sluiten en je schade toegebracht wordt wanneer je dit niet doet?

Nav reclamecampagne zoek dekking deze is nl in strijd met artikel 3:44 lid 2

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

In de Zorgverzekeringswet, hoofdstuk 2 paragraaf 1:
"HOOFDSTUK 2

De plicht tot het sluiten van een zorgverzekering

§ 2.1. De verzekeringsplicht

Art. 2. [Verzekeringsplicht] [Geschiedenis: MvT + bis; versie 16 juni 2005; Stb. 2005, 525; versie 1 januari 2006; Stb. 2007, 480]
-1. Degene die ingevolge de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten en de daarop gebaseerde regelgeving van rechtswege verzekerd is, is verplicht zich krachtens een zorgverzekering te verzekeren of te laten verzekeren tegen het in artikel 10 bedoelde risico.
-2. In afwijking van het eerste lid is niet verzekeringsplichtig:
a. de militaire ambtenaar in werkelijke dienst als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel a juncto onderdeel b, van de Militaire Ambtenarenwet 1931, alsmede de militair aan wie buitengewoon verlof met behoud van militaire inkomsten is verleend;
b. de natuurlijke persoon die op grond van artikel 64, eerste lid, van de Wet financiering sociale verzekeringen is ontheven van de verplichtingen opgelegd op grond van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten.
-3. Degene die het gezag over een minderjarige jonger dan 18 jaar uitoefent, een curator, een bewindvoerder of een mentor als bedoeld in de titels 16, 19 of 20 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek zorgt ervoor dat de minderjarige verzekeringsplichtige, dan wel de onder curatele, bewind of mentorschap gestelde verzekeringsplichtige, krachtens een zorgverzekering verzekerd is."

http://www.st-ab.nl/wetzvw.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een zorgVERZEKERING, daar betaal je voor ja, maar daarom betaal je niet/veel minder voor zorg die je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt in deze niks te willen, een zorgverzekering is verplicht behalve in de gevallen genoemd in die paragraaf.
Ben je het daar niet mee eens, dan moet je dat maar aankaarten bij bijvoorbeeld een politieke partij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En anders probeer je een advocaat te vinden om een zaak aan te spannen. Als je een flinke zak geld meeneemt vind je die misschien wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die zak geld heb je vermoedelijk eerder nodig om je ziektekosten te dekken als je niet wilt verzekeren en je BENT een keer het bokkie. Want ziektekosten gaan HARD.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt Marleen, maar WilliB denkt kennelijk dat een zorgverzekering niet nodig is dan wel gratis zou moeten zijn.