Ik wil mijn levensverzekering afkopen, deze is in 1976 aangegaan. Moet ik hierover ook belasting betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja zeker, dat is de reden dat "men" het normaal gesproken bij de verzekeringsmaatschappij laat staan tot de looptijd afgelopen is.

Wanneer je het meteen zou incasseren, zou je meteen in een hoger belastingtarief terecht komen en (als ik het goed heb) 54% belasting hebben moeten betalen.

Wanneer je nu voortijdig wilt afkopen zou ik je aanraden eerst contact op te nemen met de verzekeringsmaatschappij en informeren hoe en wat. Zij weten precies "wat" en "hoeveel".

Als je nu in een uitkering zit, kom je so-wie-so lager in de belasting uit (als ik het goed heb) en bovendien zijn er nog 2 mogelijkheden waar je eerst naar moet (je moet niets hè, dit is bij wijze van spreken, dit is advies) kijken
a) in een keer alles (hoeveel belasting en hoeveel geld krijg je precies?)
b) maandelijks x bedrag tot .... (hoeveel belasting en hoelang krijg je hoeveel precies?).

Verdiep je hier eerst in, niet alleen de belasting maakt het duurder, ook de keus van nu alles of langdurig maandelijks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was in die jaren ook nog mogelijk om een levensverzekering af te sluiten die van de belasting aftrekbaar was. Als dat gebeurd is zal de maatschappij bij uitbetaling 52% belasting inhouden, dat moeten ze altijd. Daarnaast wil de belastingdienst ook nog 15% revisierente over het bedrag ontvangen.
Als er nooit iets in mindering is gebracht op het inkomen zal de maatschappij normaal niets inhouden. Het bedrag dat op je bankrekening komt wordt belast in box 3 van je aangifte. Als alleenstaande is er een vrijstelling van 21139 en bij fiscaal partnerschap 42278. Over het meerdere moet 1,2% belasting betaald worden.
Er wordt belasting geheven over het vermogen op 1-1 van het lopende belastingjaar.