Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de percentages werknemersverzekeringen die je als werknemer betaald?

Ik ben benieuwd hoe de percentages verdeeld zijn wat betreft de werknemers verzekeringen, ik heb al gevonden dat de ww premie 4,20% is en WAO/WIA 5,10% of 5,15% is. Ik kan echter nergens vinden wat het percentage is dat je betaald aan de ziektewet. Of is deze misschien op een andere manier geregeld? Aan de hand van bedragen bijvoorbeeld.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
707

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Je betaald niet voor de ziektewet. Wel voor de zorgverzekering.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
De ziektewet/WAO etc zit allemaal in die 5,1 procent.

Je ziektekostenverzekering is een vast bedrag wat de verzekeraar bepaalt. De basisverzekering. Daarop kun je je nog aanvullend verzekeren. En heb je een laag inkomen kun je toeslag aanvragen bij de balstingdienst.
Maar dit heeft niets te maken met de premies van de werknemersverzekeringen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Werknemersverzekeringen worden sinds 2009 allemaal door de werkgever betaald en worden niet meer (gedeeltelijk) ingehouden op het loon van de werknemer. Alleen over de ZVW (zorgverzekeringswet) premie betaal je als werknemer nog wel belasting.

Al het andere is niet correct.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie:

http://www.uwv.nl/Werkgevers/ik_wil_meer_weten_over_verzekering_en_premies/actuele_bedragen_en_percentages.aspx
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je betaalt wel voor de AWBZ (algemene wet bijzondere ziektekosten, 12,15% van maximaal € 33.436,- salaris, dus max. een bedrag van € 4.062,47 per jaar.
Verder 1,1% voor de ANW (algemene nabestaandenwet) max. € 367,- per jaar
En tenslotte AOW premie 17,9% dus dat is een flink bedrag: max. € 5.985,04
Als je eenmaal 65 jaar bent betaal je die niet meer, dan krijg je AOW.
Totaal max. € 10.197,- van de eerste € 33.436,- aan salaris.
Vriendelijke groet Vera Vernooij
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna goed. Je betaalt loonbelasting en daaruit worden ook andere zaken bekostigd, zoals volksverzekeringen. Dit zijn echter zoals zojuist genoemd volksverzekeringen, geen werknemersverzekeringen. Minnetje.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding