Heeft een ontslagvergoeding invloed op de uitkering van een wga uitkering?

Ik ben tijdens mijn 100% afgekeurdheid werkzaam geweest bij een werkgever. In die tijd had ik wel recht op een wga uitkering, maar is die niet tot uitbetaling gekomen.
Nu ben ik ontslagen bij die werkgever, maar heb ik wel ter waarde van 6 maanden salaris een ontslagvergoeding meegekregen. Nu heb ik wee gevraagd om uitbetaling van de wga, want daar heb ik nog steeds recht op, maar ik vraag me af of ik de vergoeding eerst op moet eten, voordat ik recht heb op de uitkering?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
fisbel
11 jaar geleden
De ontslagvergoeding is geen beletsel voor het (eventuele) recht op een WGA-uitkering. Net zoals € 5000 die ik in de loterij win een beletsel vormt. Voor het WGA-tellen uitsluitend de voorwaarden die gesteld worden. Zie antwoord hieronder.

Antwoorden (4)

Dit heeft naar mijn ween geen invloed maar je kan beter met de instantie bellen en het vragen, vraag wel optijd je uitkering aan, eaar gaat een redelijke tijd overheen.

ontslag vergoeding word niet als een loon gezien, omdat het wettelijk nog niet een verplichting is van een baas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ontslagvergoeding word ook gezien als inkomen dus zal je die waarschijnlijk eerst op moeten maken voordat je een uitkering krijgt.
Je kan hem wel alvast aanvragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ontslagvergoeding is m.i. een nabetaling en slaat niet op de huidige periode maar op eenvroeger periode.
De verwarring ontstaat omdat men aan een WW uitkering denkt, maar WGA is een arbeidsongeschiktheidsuitkering.
Stap naar een vakbond. Er zijn er die advies geven, zelfs als je er (nog) geen lid van bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U was gedeeltelijk arbeidsongeschikt (WGA = werkloosheidswet gedeeltelijk arbeidsongeschikten)

U bent nog steeds (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt. Er zijn een aantal voorwaarden waaraan u moet voldoen om in aanmerking te komen voor de WGA. De ontslagvergoeding heeft niets met het eventuele recht op de WGA te maken.

Lees de voorwaarden WGA in onderstaande link om te checken of er nog steeds recht op de WGA-uitkering voor u bestaat.