Voor welk bedrag moet ik mijn inboedel verzekeren?

Hoe weet ik wanneer mijn inboedel voor het juiste bedrag verzekerd is om voldoende uitgekeerd te krijgen als er iets gebeurt? Kan ik ook zelf berekenen hoeveel mijn inboedel waard is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Van belang is dat je je inboedel niet voor een te laag bedrag verzekert. Bij schade kan dat namelijk onplezierige gevolgen hebben. Je krijgt dan niet de volledige schade vergoed, maar slechts een deel. Check in de verzekeringsvoorwaarden welk bedrag gedekt is, de nieuwwaarde of de dagwaarde. Maak een lijst van je inboedel en geef daar een waarde aan. Je kunt je spullen natuurlijk ook laten taxeren, maar dat is een dure aangelegenheid. Sommige verzekeraars werken met een inboedelwaardemeter. Ze garanderen dat, als je de waardemeter hebt ingevuld, ze geen beroep doen op onderverzekering. Andere verzekeraars werken met vaste verzekerde bedragen en zullen dan geen beroep doen op eventuele onderverzekering.
Bij onderverzekering werkt het als volgt: stel je hebt je inboedel verzekerd voor 40.000 euro. Er wordt ingebroken en je schade is 5.000 euro. Een expert taxeert jouw inboedel op 50.000 euro. Je krijgt nu vergoed 40.000/50.000 maal 5.000 euro is 4.000 euro. Terwijl je werkelijke schade dus 5.000 is euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk even op Independer.nl

Voer je gegevens in dan zie je voor welk bedrag je word verzekerd

En kijk dan naar je huisraad kan je daarvoor alles opnieuw kopen ja of nee
En pas daar dan eventueel de bedragen op aan

Dan weet jij ook genoeg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
even een belletje naar centraal beheer achmea, die hebben een inboedelverzekering standaard voor 100.000,voor een hele schappelijke prijs.