Auto verzekering is enorm gestegen na aanrijding, dit terwijl de schuldige nog niet bekend is. Wat kan ik hiertegen doen?

Ik blijf een hoge premie betalen bijna het dubbele is dit toegestaan wat kan ik hier het beste mee doen. Bijde partijen hebben namelijk een ander verhaal. Het betreft de verzekeraar FBTO die ik heb.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dit wordt geregeld via de bonus-malusregeling, en gaat dus vrijwel automatisch,

Wat U zou kunnen doen is FBTO bellen en het verhaal vertellen en dan verlagen zij de premie wellicht tot de uitspraak.

Wat U ook zou kunnen doen is gewoon even wachten tot de uitspraak en daarna het bedrag wat U teveel heeft betaald de maanden tussen het ongeluk en de uitspraak terugvragen bij FBTO.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De autoverzekering heeft een vaste prijs, maar je bouwt no-claim korting op door schadevrije jaren. Schadevrij betekent in dit geval, schadevrij voor zover schade door eigen schuld, schade veroorzaakt door aangetoonde schuld van derden wordt jou niet aangerekend.
En daar zit hem bij jou nu net de crux. Schuld voor schade is (nog) niet vastgesteld. De verzekeringsmij reageert hierop subiet met het verlagen van no-claim korting omdat als in de komende weken of zelfs maanden schuld (deels) bij jou wordt gelegd dit hun beleid is (geldt niet alleen voor jouw verzekeringsmij). Het nieuwe tarief zal gelden totdat je vrij bent gepleit van schuld.
Als dat moment komt, zal de verzekeringsmij jou schadevrije jaren weer terugzetten en daarmee de no-claim korting weer herstellen. Dat doet ze dan met terugwerkende kracht.
Dat zouden t.z.t. ze uit eigen beweging moeten doen, maar een vinger aan de pols houden kan natuurlijk nooit kwaad.