Waarom krijgt een huisarts van de zorgverzekeraar een vast bedrag per ziekenfondspatiënt uitbetaald?

Via de inlog van mijn ziektekostenverzekering zie ik dat mijn ziektekostenverzekering dit jaar totaal € 75.- aan de huisarts heeft uitbetaald, terwijl ik nog op geen enkele wijze van zijn diensten gebruik heb gemaakt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik zal het je nog sterker vertellen: ik betaal al jaren een fors bedrag aan de ANWB voor de wegenwacht en ik heb ze nooit nodig. Deugt dus ook niet :-) Je betaalt (via de premie van je ziektekostenverzekering) je huisarts 75 Euro per jaar, voor het geval je hem nodig hebt. Natuurlijk kun je zo redeneren zoals Marc Marie Huijbregts, die stelt (in een show) dat als je er nooit gebruik van maakt, je een dief van je eigen portemonnee bent. Hij liet hem eens komen voor een niemandalletje; dan had hij tenminste nog een beetje waar voor zijn geld. Jij betaalt die 75 Euro gewoon als verzekeringspremie. Loop je vandaag of morgen een enge ziekte op, en je moet 16 keer in een jaar naar je huisarts, dan krijg jij (of je ziektekostenverzekering) tenminste geen rekening van 900 Euro. Zo werkt dat met alle verzekeringen. Bovendien is dit voor je huisarts ook wel prettig. Hij kan rekenen op een vast inkomen, en hoeft niet te gaan zitten hopen dat je vaak ziek bent, en veel langskomt op zijn spreekuur. Nu hoopt hij alleen maar dat je snel beter bent, en zijn salaris lijdt daar niet onder. Lijkt me letterlijk een gezonde situatie.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100