Ik woon met mijn man en kinderen in marokko. hebben wij rechtt op kinderbijslag? Mijn kinderen en ik beschikken over een nederlandse nationaliteit

Mijn man heeft geen nederlandse nationaliteit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik blijf het volslagen absurd vinden dat dit mogelijk is.
Een tante van mij heeft in Colombia jarenlang zo ongeveer geleefd van de kinderbijslag - die hoger was dan het inkomen van haar man. Gelukkig is dat wel flink aangepakt inmiddels - maar nog niet genoeg. Het is een enorm geldlek, kinderbijslag naar het buitenland hengelen, waar vaak de kosten van levensonderhoud vele malen lager liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, vijandigheid ; zolang je er recht op hebt moet je daar natuurlijk gewoon gebruik van maken. Maar het is een feit dat je in het buitenland altijd gewoon Nederlandse kinderbijslag kreeg, en in een land waar de kosten van levensonderhoud vele malen lager liggen dan hier, en mensen soms vele kinderen opvoerden die ze niet hadden (daar wordt meen ik nu wel beter op gecontroleerd) is het natuurlijk geen ideale regeling.
Ofwel : niet de gebruikers / terechte aanvragers zijn daar de oorzaak van het probleem, maar de wet die het mogelijk maakt. Kinderbijslag zou 1 op 1 in verhouding moeten staan met de kosten van levensonderhoud.
Volgens mij kan het nog steeds, al zijn er inmiddels wel heel veel landen waar we geen verdrag meer mee hebben en waar je dus geen Nederlandse kinderbijslag meer kunt vangen.
Maar nogmaals : de mensen die die kinderbijslag aanvragen zijn het probleem niet.

Antwoorden (9)

Nee, je zult een vergoeding in marokko moeten zien te vinden en die is er niet, dus bespaar jezelf de moeite!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn geweten niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Dat recht heb je alleen als je met man en kinderen in Nederland woont. En dan nog alleen als de leden van je gezin legaal in Nederland verblijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als zijzelf en haar kinderen in Nederland zouden wonen, zou dat toch sowieso legaal zijn? Ze zijn nota bene Nederlanders, je kunt toch niet illegaal zijn in je eigen land?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klopt niet, zie link InekevL
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon niet waar.
Nee. je werkt niet in Nederland of heb je wel een detacheringsverklaring? Dat je in Marokko werkt voor een Nederlands bedrijf en daar bent gevestigd dientengevolge.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar dan waarschijnlijk ook alleen maar als je zelf kostwinner bent en n i e t permanent daar woont?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja klopt, dus ze komt echt, totaal niet voor kinderbijslag in aanmerking.
Ik wilde alleen maar aantonen, dat KB niet een cadeautje is, maar dat er iets voor moet worden gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"+"
Er zijn zoveel Nederlanders met kinderen die verspreid over de hele wereld wonen. Stel je voor dat de Nederlandse Staat die allemaal kinderbijslag moest gaan betalen. Waarom in vredesnaam? Het antwoord is dan ook NEE.
13 jaar geleden
Ik denk van niet en dat hoop ik ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop van niet!! Iedereen zal dan even geld komen ophalen in Nederland...En wij maar betalen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas kan het wel, hoe triest het ook is. Ik vind het graaien en het toppunt van hebberigheid. Het is te zot voor woorden, je bent vrijwillig vertrokken en wilt toch nog gebruik maken van sociale wetgeving zonder daaraan mee te betalen.
Maar om antwoord te geven op je vraag:

Als u of uw kind in Marokko woont, kunt in aanmerking komen voor kinderbijslag, zolang u ook aan de overige voorwaarden voldoet. U blijft in dit land recht houden, omdat er een verdrag is gesloten met afspraken over de controle op het recht op uitkeringen.
Omdat het verdrag voorlopig in werking is getreden, moet het op termijn wel definitief ondertekend worden. Mocht dat niet gebeuren, dan kan het verdrag ongedaan worden gemaakt. In dat geval zullen dan de beperkingen van de Wet BEU gaan gelden en zal er geen recht meer bestaan op kinderbijslag.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal gesproken niet, tenzij je je inkomen vanuit Nederland blijft verdienen (detachering, overheidsfunctie oid). Maar er zijn een paar landen waarmee een verdrag is gesloten, en daar kun je wel NL kinderbijslag ontvangen, hoe beklopt het ook is.

Marokko is - voorlopig- een van die landen . (Het verdrag is nog niet definitief en kan dus nog afgeschaft worden). Op dit moment kun je dus nog recht hebben op kinderbijslag, als je aan de andere voorwaarden (zie sociale verzekeringsbank) voldoet. Er zijn echter wel kosten aan verbonden.

Het beste kun je de svb even bellen, ze kunnen je dan exact voorrekenen wat in jouw situatie van toepassing is en hoe je een en ander moet aanpakken / aanvragen.