op 1-9-2018 wordt mijn prepensioen afgekocht. Wordt deze volgens de Participatiewet gekort op mijn bijstandsuitkering?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:CRVB:2012:BX3329&keyword=%22bijstand%22&keyword=pensioen&keyword=afkoop 3. Appellant heeft zich tegen de aangevallen uitspraak gekeerd. Hij heeft aangevoerd dat het beleid van het college waarin onderscheid wordt gemaakt tussen verplichte en vrijwillige afkoop van pensioen onredelijk is. Het college heeft de afkoopsom ten onrechte aangemerkt als inkomen over de maand januari 2008. Volgens appellant dient deze afkoopsom als vermogen te worden aangemerkt. Aangezien het vermogen van appellant, met inbegrip van de afkoopsom, in januari 2008 de voor hem toepasselijke grens van het vrij te laten vermogen niet te boven gaat, was het college niet bevoegd de bijstand van appellant in te trekken. (Zie verder de bron) Gekort op wwb na uitbetaling ex partner pensioen.
1 jaar geleden (zie bron voor alle gegevens) 1.reactie
Het is de vraag of de afkoop van het pensioen wel verrekend mag worden met de bijstandsuitkering.
Het pensioen is bedoeld om te gebruiken als u met pensioen gaat.
Is de bezwaartermijn die onder aan de brief staat nog niet verlopen?
U doet er verstandig aan morgen meteen contact op te nemen met een juridisch loket voor verdere informatie en eventuele rechtsbijstand.
www.juridischloket.nl
Ik vond de volgende uitspraak:
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:CRVB:2012:BX3...
1 jaar geleden 2.reactie
U doet er inderdaad goed aan om snel iemand te vinden, die bezwaar maakt tegen deze beslissing.
De uitspraak waar Ria verwijst, bevestigt dat als pensioen in één keer wordt uitbetaald, het als inkomen verspreid moet worden, zodat je niet in één keer moet terugbetalen.
In die uitspraak wordt verwezen naar een andere uitspraak, waar in één keer 1000 euro aan pensioen uitbetaald werd (en is misschien nog voordeliger). Daar stelde de Centrale Raad van Beroep dat de uitbetaling niet als inkomen maar als vermogen aangemerkt moet worden, waarbij - omdat het vermogen nog steeds beneden de grens was -, de bijstandgerechtigde niet gekort werd: http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:CRVB:2011:BP2...
Ik had ook wat moeite met het DWI, die van me eiste dat ik 4 keer per week moest solliciteren, met het dreigement dat ik anders in een oranje uniform bij de plantsoenendienst moest werken.
1 jaar geleden https://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/forum/uitkeringen-toeslagen-en-belastingen/gekort-op-wwb-na-uitbetaling-ex-partner-pensioen

Antwoorden (1)

Uw vraag veronderstelt dat de afkoop van uw prepensioen een (verplicht) gegeven is en dat er van uw kant geen keuze is. Bij uitbetaling van de afkoop is aan de korting op uw bijstandsinkomen niets te doen. Dat was ook al voordat de Participatiewet in werking trad (2015) Aan te raden is de afkoop zo snel mogelijk door te geven, zodat de Soc. Dienst er op tijd rekening mee kan houden. Anders is terugbetalen van een deel van uw bijstandsinkomen het gevolg.
Het kan zijn dat de afkoop fiscaal zeer nadelig uitvalt. Bijvoorbeeld als er 25% revisierente te betalen is (boete)

Over uw situatie zijn in 2014 kamervragen gesteld. Zie bron 3 - vraag 11. Allereerst kan de uitbetaling van het prepensioen ervoor zorgen dat het vermogen op de peildatum (1 januari 2019) te hoog is voor het recht op bijstand.

Maar wat vooral telt: Onder inkomen wordt verstaan de som van het inkomen uit arbeid en overig inkomen van de uitkeringsgerechtigde en zijn eventuele partner. In het Algemeen inkomensbesluit socialezekerheidswetten (AIB) is geregeld dat een uitkering op grond van een pensioenregeling, een regeling voor VERVROEGDE uittreding en op grond van functioneel leeftijdsontslag als overig inkomen wordt aangemerkt. De gemeenten kan een uitkeringsgerechtigde niet verplichten tot het afkopen van een pensioen. Maar als de uitkeringsgerechtigde of zijn eventuele partner een pensioen afkoopt (of moet afkopen - fisbel) zoals bedoeld in het AIB, dan wordt dit bedrag verrekend met de IOAW-uitkering (of WWB - fisbel).

--------------------------------------------------------------------------

Als er huurtoeslag is en als het afgekocht pensioen :
Hoewel de afkoop inkomen is voor de inkomstenbelasting kunt u verzoeken om de afkoopsom niet te laten meetellen voor de huurtoeslag. De Belastingdienst regelt dit niet automatisch, u zult zelf actie moeten ondernemen!

De eerste link geeft informatie over deze regeling. De tweede link is het aanvraagformulier bijzonder situatie huurtoeslag. Van dit formulier hoeft u alleen maar de vragen 1, 2, 7 en 8 in te vullen. Niet vergeten om een kopie van de (bruto) afkoopsom mee te sturen.

Zodra u de afkoopsom weet, kunt u het verzoek indienen. U krijgt dan een brief van de Belastingdienst dat afhandeling zal plaatsvinden na de aangifte van 2018. Dat wordt dus tweede helft 2019.

Toegevoegd na 4 minuten:
N.B: De Kamervragen kunt u downloaden door te googelen op: Kamervragen afkoop klein pensioen 2014