Heb ik nu al recht op WW of bijstand?

Goeiedag,

Ik zit in de situatie dat ik ontslag met wederzijds goedvinden heb gekregen (VSO), het probleem is echter dat mijn contract tot oktober doorloopt en als ik teken tot die tijd op non-actief met onbetaald verlof wordt gezet. Nu vraag ik me af hoe het zit met het aanvragen van WW. Kan ik hier nu al aanspraak op maken, of zou dat betekenen dat ik hier in oktober pas recht op zou hebben? Wat zijn de mogelijkheden?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.4K
Utrecht
2 jaar geleden
Dit zijn de belangrijkste kenmerken van ontslag met wederzijds goedvinden: Uw werkgever stelt voor om het dienstverband te beëindigen. Dit is belangrijk omdat u anders misschien geen WW-uitkering krijgt.
U en uw werkgever zijn het met elkaar eens over uw ontslag. U wilt dus allebei dat uw dienstverband eindigt.
U bent het samen eens over de financiële afhandeling van het ontslag. Let op dat u bij ontslag met wederzijds goedvinden geen transitievergoeding krijgt. U onderhandelt zelf over uw eventuele financiële vergoeding.
U bent niet ziek. Dit is belangrijk want als u akkoord gaat met uw ontslag terwijl u ziek bent, krijgt u misschien geen uitkering.
Bij ontslag met wederzijds goedvinden, leggen u en uw werkgever alle afspraken over het ontslag schriftelijk vast in een vaststellingsovereenkomst, ook wel https://www.uwv.nl/particulieren/ontslag/ik-word-ontslagen/detail/ontslag-met-wederzijds-goedvinden-of-instemming/ontslag-met-wederzijds-goedvinden

Antwoorden (3)

Als je wordt ontslagen met wederzijds toestemming dan is dat einde contract. Dan heb je dus recht op ww.
Schijnbaar denken jullie dat het contract niet eindigt maar bij het aangeven van een ontslag ook met een wederzijds ontslag is dat het einde van het contract en dat staat ook vermeld in de overeenkomst anders zal de werkgever tot het einde moeten betalen.
Toegevoegd op 11 juni 2021 17:56: tekst
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
Dank voor de ongemotiveerde min
Thecis
2 jaar geleden
Bij deze een onderbouwing (en een extra min).
De VS geeft aan dat het contract eindigt per oktober. Dus dan is er waarachijnlijk pas recht op ww. En de vraag gaat juist over de tussenliggende maanden.
Thecis
2 jaar geleden
Naar aanleiding van de aanpassing:
Er wordt aangegeven dat het contract eindigt per oktober. Maar er is ook aangegeven dat er in de tussentijd onbetaald verlof gehanteerd wordt.
Het is vrij normaal dat iemand op non actief gezet wordt tot het einde van het contract maar o.h.a. is dat doorbetaald. Hier wordt echter gemeld dat het dus onbetaald verlof is. En voor zover ik weet geldt vanaf oktober het recht op ww. Wellicht dat in de vso is opgenomen dat het om onbetaald verlof gaat omdat er afspraken zijn gemaakt met het UWV. Maar dat weten we niet, daarvoor is er te weinig informatie. Zeker is dat er vanaf oktober recht is op ww.
ronron1212
2 jaar geleden
@Thecis on betaald verlof is strijdig met de wet en dus in dit geval aanvechtbaar. Een werkgever heeft geen reden om dat te doen ontslag is ontslag in dit geval in overleg dus einde contract.
Thecis
2 jaar geleden
Waar staat dit in de wet dat onbetaald verlof niet mag in een vaststellingsovereenkomst of vanuit wat blijkt dat?
Vanuit de link die Utrecht geeft, blijkt mijn inziens dat een vso afspraken gemaakt worden met wederzijds goed vinden. Dan lijkt onbetaald verlof te mogen.
ronron1212
2 jaar geleden
@Thecis als dat in een vso wordt gezet gaat je niet akkoord wat is het belang van de werkgever? Opzeg termijn moet betaald worden zie ook link Utrecht. Waarom dan nog onbetaald??
Thecis
2 jaar geleden
Een vaststellingsovereenkomst is een contract waarmee de werkgever en de werknemer het dienstverband vrijwillig, met wederzijds goedvinden kunnen beëindigen. Een ontslagprocedure bij kantonrechter of UWV is dan niet meer nodig. In de overeenkomst worden de voorwaarden waaronder beëindigd wordt vastgelegd.
https://vaststellingsovereenkomst.info/ Je kan dus in samenspraak met de werkgever dit contract opstellen. Er daar mag dan dus in staan dat het onbetaald verlof is. Je komt het immers samen overeen. In dit specifieke geval zou ik er niet mee akkoord gaan. Maar dat staat los van of het wel of niet mag.
ronron1212
2 jaar geleden
@Thecis
In sommige ontslagsituaties kun je als werkgever ook gebruik maken van gespaarde levensloopsaldi. Een werknemer kan een langere periode van onbetaald verlof opnemen, en het verlof financieren vanuit zijn gespaarde levensloopsaldo.
https://www.xperthr.nl/doc/404123/?param1=404123&param2=&t_anon=none&contentfree=
erotisi
2 jaar geleden
Ik denk ook dat VS eerder zelf alleen denkt dat zijn contract doorloopt, dat moet dan inderdaad nog maar blijken uit de VS, wat ik overigens niet verwacht. Het oude contract liep natuurlijk wel tot oktober maar is vermoedelijk Door vso eerder beëindigd. Het ww recht lijkt mij dan iig voor oktober te kunnen aanvangen.
Thecis
2 jaar geleden
@ronron1212
Dat zou heel goed kunnen. Maar om te weten of dat hier inderdaad speelt, zal er meer informatie moeten komen vanuit de VS. Dat blijkt hier niet direct uit. Iets voor de VS om na te gaan. Mijn bezwaar van het antwoord verandert daar echter niet door. Sorry. @Erotisi
Als opzegtermijn wordt meestal in een VSO minstens de contractuele opzegtermijn gehanteerd. Als iemand wat langer in dienst is (of als de functie en/of CAO zoiets omschrijft), kan het best zijn dat er 3 maanden opzegtermijn wordt gehanteerd. Niet heel uitzonderlijk. Dat zou overeenkomen met ca 1 oktober als het per 1 juli in gaat. Dus ik denk niet dat je er van uit kan gaan dat de VS een ander beeld heeft. Het zou wel heel goed kunnen.
Wat je mogelijkheden zijn kan je het beste bij het UWV navragen. Als je denkt recht te hebben op een WW-uitkering, moet je deze bij het UWV aanvragen.
Hierbij een link naar de site van het UWV met informatie over o.a. het aanvragen van een uitkering.
2 jaar geleden
Als je er recht op hebt, krijg je niet eerder WW dan de einddatum die in de vso staat. Tot dat moment ben je namelijk nog in dienst van je werkgever en zou de werkgever je ook gewoon moeten doorbetalen. Er zijn kennelijk redenen (waar wij niets mee te maken hebben) dat hij dat niet doet. Maar dat zijn afspraken die gelden tussen jou en je werkgever.

Maar weet je zeker dat dat klopt? Laat een vso altijd nakijken door een jurist met kennis van arbeidsrecht, voor je 'm eventueel tekent.