Wat telt als vermogen bij het kopen van een auto in de bijstand, de aankoopwaarde of de dagwaarde ?

2.6K
poppetje54321
11 maanden geleden
Je mag als alleenstaande niet meer dan 7605 euro aan eigen vermogen hebben en je mag je vermogen alleen gebruiken voor noodzakelijk levensonderhoud. Dat wordt dus een heel klein en oud autootje. Sommige gemeentes doen hier heel moeilijk over, zie bv. gemeente Amsterdam: https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?caseid=%7BB960B26F-B524-453D-AD96-D935FC5672BA%7D

Antwoorden (2)

Wordt de waarde van de auto als vermogen beschouwd, dan geldt de dagwaarde. Gemeenten kunnen gebruik maken van RDW-gegevens om te controleren of de dagwaarde van de auto daadwerkelijk onder de grens ligt.
11 maanden geleden
Bij het bepalen van het vermogen bij het kopen van een auto in de bijstand wordt over het algemeen gekeken naar de dagwaarde van de auto. De dagwaarde is de geschatte waarde van de auto op dat moment, rekening houdend met factoren zoals de leeftijd, kilometerstand en algemene staat van de auto.
11 maanden geleden