Als je de AOW-leeftijd bereikt, krijg je dan een toeslag als je vrouw jonger is?

De vrouw heeft geen eigen inkomen, en krijgt over een paar jaar pas zelf AOW.

3.1K
ronron1212
5 jaar geleden
Nee je krijgt geen toeslag meer.
ronron1212
5 jaar geleden
wat je misschien wel kunt krijgen
Vanaf 1 januari 2015 is er voor nieuwe AOW’ers geen recht meer op een toeslag voor de partner die zelf nog niet de AOW-leeftijd heeft. Krijgt u AOW ná 1 januari 2015 en bent u gehuwd of samenwonend met iemand die nog geen AOW heeft? Als u en uw partner geen of weinig eigen inkomsten naast de AOW hebben, zit u ruim onder het sociaal minimum dat voor uw situatie geldt. U kunt dan misschien een AIO-aanvulling krijgen.

Antwoorden (2)

Neen.
Uw partner zal dan een uitkering aan moeten vragen in het kader van werk en inkomen bij de gemeente.
De huidige wetgeving gaat er standaard vanuit dat uw partner een eigen inkomen heeft.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Jammer dat je een min krijgt zonder uitleg wat er onjuist zou zijn aan je antwoord.
Nee. Mogelijke kom je wel in aanmerking voor een AIO-aanvulling (Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen). Dit is een uitkering uit de Participatiewet die afhankelijk is van inkomen en vermogen, als je onder een wettelijk minimum zou komen. O.a. verrmogen van jou en partner samen moet dan onder eur 12.040.- zitten.

"Wanneer krijgt u een AIO-aanvulling

Iedereen heeft recht op een minimum bedrag aan inkomen. Elk jaar stelt de regering vast welk bedrag dat is. Heeft u minder inkomen dan het vastgestelde bedrag en heeft u de AOW-leeftijd, dan kunt u een AIO-aanvulling aanvragen. U kunt een AIO-aanvulling krijgen als:

    u in Nederland woont.
    uw inkomen lager is dan het vastgestelde minimuminkomen.
    u niet te veel eigen vermogen heeft.

Als u nog geen AOW heeft aangevraagd, doe dit dan eerst. U kunt 2 maanden voor uw AOW-leeftijd een AIO-aanvulling aanvragen. Meestal weet u pas op dat moment welke inkomsten u heeft vanaf uw AOW-leeftijd.

Geen partnertoeslag meer vanaf 1 januari 2015

Vanaf 1 januari 2015 is er voor nieuwe AOW’ers geen recht meer op een toeslag voor de partner die zelf nog niet de AOW-leeftijd heeft. Krijgt u AOW ná 1 januari 2015 en bent u gehuwd of samenwonend met iemand die nog geen AOW heeft? Als u en uw partner geen of weinig eigen inkomsten naast de AOW hebben, zit u ruim onder het sociaal minimum dat voor uw situatie geldt. U kunt dan misschien een AIO-aanvulling krijgen."
Toegevoegd op 19 juni 2018 05:45: bron