Bijstandsuitkering met wajonguitkering samenwonen, hoeveel wordt er dan gekort?

hey hey,
door de bomen zie ik het bos niet meer
ik heb zelf een bijstandsuitkering zonder sollicitatieplicht ivm arbeidsongeschiktheid.
mijn vriendin heeft een wajong uitkering.
zij woont nog bij haar ouders in met haar wajong
en ik woon op mezelf in een appartement met bijstand.
we willen samenwonen maar ik kan niet vinden hoe sterk mijn bijstand word gekort
ergens staat kostenendelnorm 50%
maar er staat ook dat partner buiten deze regeling valt en dan staat er dat we SAMEN een bijstand krijgen.
als ik dan zoek op watvoor conqequenties samenwonen heeft voor en WAJONG dan staat er duidelijk dat er GEEN concequenties zijn.
dan zie ik ook nog staan dat ze naar de hoogte van mijn partners inkomen kunnen kijken (mijn vriendin met haar wajong dus)
ze praten dan over als de partner (mijn vriendin) meer verdiend dan de bijstandsnorm (die NERGENS aangegeven staat want er zijn meerdere bijstandsnormen) dat ik dan helemaal geen recht meer heb op bijstand.

uiteraard praten we over een sociale huurwoning van de woningbouw.

momenteel is de situatie als volgt omdat we beide apart van elkaar wonen;
wajong 1078,- per maand
bijstand 1046,- per maand (70%) alleen staande

als ik de rekensom doe met kostenendelnorm zou ik 50% krijgen (811,-)
zou ik de berekening nemen dat we SAMEN een bijstand krijgen zou dat 1622,- zijn wat ik erg raar zou vinden aangezien de wajong er niet onder zou lijden zoals op internet staat.

heeft iemand ervaring? wie weet het antwoord?

5.6K
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Ik zou het even navragen. Kan zijn dat je partner bij de wajong een toeslag krijgt voor samenwonende. Was volgens mij zo maar weet niet of dat nog zo is. In dat geval zou bijstand vervallen.
BonBonvanJohn
een jaar geleden
Inderdaad vraag na, Ik weet dat het best een opgave kan zijn om even het info nummer van de gemeente of het UWV te bellen. Bang om van het kastje naar de muur te worden gestuurd. Ik zou het toch doen omdat zij voor jou precies kunnen uitrekenen hoeveel er gekort gaat worden. Ik zou me niet blind staren op die 50%. Misschien bestaan er nog andere financiële regelingen waar je recht op hebt, ook daar heeft het UWV of de gemeente wel een antwoord op.

Antwoorden (2)

Bijstand is een ‘achterliggende voorziening’ die je alleen krijgt als je geen ander inkomen hebt. Als je samen recht hebt op 1622 euro wordt het bedrag van de wajong daar 100% op gekort.

Hou er verder rekening mee dat je als bijstandsgerechtigde een informatieplicht hebt; als je vriendin en jij samen zijn heeft dat al snel impact op je uitkering.
een jaar geleden
De kostendelersnorm is voor jullie niet van belang. Je gaat samenwonen met je vriendin en daardoor worden jullie (in elk geval voor de uitkerende instanties) partners.

De Wajong uitkering van je vriendin verandert hierdoor niet, die blijft dus € 1078,- (dit is het bedrag van 2022, in 2023 is het ongeveer € 1180,-)
Jouw bijstandsuitkering verandert wel. Samen hebben jullie recht op € 1622,- (dit is het bedrag van 2023).
Jouw uitkering wordt dus 1622 - 1180 = 442 euro

Dit is in het geval jij en je vriendin samen niet meer vermogen (spaargeld + waarde van auto etc.) hebben dan € 15210,-

Voor diverse regelingen in de bijzondere bijstand gelden vaak veel lagere vermogensgrenzen, dat kan verschillend zijn per gemeente. Als je gewend was extra toeslagen, vergoedingen of kwijtscheldingen te krijgen vanuit de gemeente, zou het zomaar kunnen zijn dat dat recht vervalt. Op jaarbasis kan dat honderden euro's schelen (oplopend tot ruim duizend euro als je van alle opties gebruikmaakte), dus wel even iets om rekening mee te houden.
een jaar geleden
Hannibal
10 maanden geleden
Maar wat als je samen een kind heb ?