Waarom ontvang ik, 2 jaar later, een incasso en rechtbankbrief zonder bericht vooraf?

Ik krijg ineens een incassobrief op de mat met dikke incassokosten. Het blijkt dat in 2016 er een automatische incasso zorgverzekering is misgegaan. Ik heb dat niet door gehad en er ook nooit over gehoord van de zorgverzekeraar. Nu, 2 JAAR later, sturen ze ineens deze incassobrief met incassokosten, rente en alles erop en eraan. Ze zijn er zelfs blijkbaar mee naar de rechtbank geweest terwijl ik weg was op vakantie in Duitsland dat ik van mijn vriend cadeau had gekregen. Nu kom ik net terug en krijg dat te horen. De mislukte incasso van 82 euro is nu honderden euro's.

Ik heb hier nooit een factuur of brief over ontvangen: dit is de eerste, verzonden op 22-01-18. Ik heb ze gebeld en ze beweren brieven te hebben verzonden, maar ik heb die echt nooit ontvangen dus ik betwijfel het. De incassobrief is de eerste die ik van hun kant heb ontvangen en ik heb daardoor geen kans gehad mezelf te verdedigen of het alsnog over te maken. Want als ik had geweten dat de incasso mislukt was, had ik het natuurlijk handmatig overgemaakt.

Wat kan ik nu doen?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik snap dat ik niet kan bewijzen dat ik die brieven niet heb ontvangen, maar zij kunnen ook niet bewijzen dat ze het hebben verstuurd en het is aangekomen. Waarom moet ik dan vertantwoordelijkheid nemen voor hun post? Ook de incassobrieven waar ze het over hebben zijn nooit aangekomen, alleen die rechtbank aankondiging. Hoe kan het nou dat ze die aankondiging versturen en enkelen dagen later de rechtzaak al doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.4K
Ritsuka
6 jaar geleden
bel eens naar de zorgverzekering toe voor meer informatie. Niet de info uit de brief halen, maar zelf het nummer van de website halen.
Er worden tegenwoordig ook veel nepberichten gestuurd met zogenaamde rekeningen, maar als je geld overmaakt gaat het naar een oplichter toe.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb ze vanochtend gebeld. Het klopt dat er een automatische incasso mislukt was. Ik wist dat alleen niet en heb er ook van hun kant nooit van gehoord. Nooit brieven of incassobrieven ontvangen, enkel die oproep van de rechtbank 2 jaar later, waar de rechtzaak enkelen dagen daarna volgde. Ik had niet eens de tijd de envelop te openen en die rechtzaak bleek al voorbij te zijn zonder mijn aanwezigheid. Vind het wel raar dat ze je de ruimte niet geven om die brief door te nemen en deel te nemen aan de rechtzaak. Ik ben vaker bij mijn vriend dan thuis en kijk daarom maar 1 keer per week naar mijn post, maar toen was de zaak al voorbij. Dat kan toch niet, zo'n korte tusssenperiode? Vooral als er nooit andere brieven zijn verstuurd. Ik snap er echt niks van. Dat kan toch niet zomaar?
TurfGraver
6 jaar geleden
Wanneer hebben zij de aanmaning verstuurd en hoe hebben zij de ontvangst hiervan aannemelijk gemaakt (neem aan dat ze dat gedaan hebben als het al bijde rechtbank is geweest)?

Antwoorden (1)

Een normale gang van zaken is dat de dagvaarding door een gerechtsdeurwaarder door middel van exploot aan de gedaagde wordt betekend. De dagvaarding wordt afgegeven aan de gedaagde persoonlijk, of bezorgd op het goede adres, waar achteraf geen twijfel over is. Het is ook niet van belang of de gedaagde de dagvaarding daadwerkelijk heeft gezien of de envelop heeft geopend.
Tussen de dagvaarding en de rechtszaak moet minstens één week zitten. De rechtbank kan deze termijn verkorten, maar dat gebeurt alleen in spoedeisende zaken zoals bij faillissementen.
Er zijn normaliter maar een paar mogelijkheden:
1ste betalen
2de als u niet in één keer kunt betalen, contact opnemen met de deurwaarder
3de in verzet gaan omdat u het met de hoogte van de betaling niet eens bent (maar daarvan is in dit geval geen sprake, u zegt geen brieven te hebben ontvangen)

Zodra een rekening (in dit geval een incasso) niet binnen de reguliere termijn is voldaan stuurt de zorgverzekeraar een herinnering. Soms eentje, soms meerdere.
Als de herinnering van de zorgverzekeraar niet binnen de door hen gestelde termijn is betaald, wordt de incasso uit handen gegeven.
Vanaf dat moment beheert de deurwaarder het openstaande bedrag en worden er extra kosten gerekend.

Als er aan u een dagvaarding is gezonden middels het deurwaarderskantoor, is het traject van gerechtelijke incasso gestart. Het kan niet anders dan dat er eerder brieven over deze vordering zijn verzonden met een dringend verzoek tot betaling, maar waar geen gehoor aan is gegeven.

Wanneer u niet bent verschenen bij de rechter dan is er sprake van een zogenaamd verstekvonnis. Wil men als gedaagde in verzet gaan dan moet men de eiser dagvaarden. Voor het uitbrengen van een dergelijk verzet dient altijd een gerechtsdeurwaarderskantoor te worden ingeschakeld.
De termijn om in verzet te gaan is in beginsel vier weken is nadat het vonnis persoonlijk is ontvangen of dat men heeft aangegeven van het vonnis of de daaruit voortvloeiende maatregelen op de hoogte te zijn. De meeste vonnissen worden door de rechter “uitvoerbaar bij voorraad” verklaard, wat inhoud dat tijdens de periode van verzet de eiser het vonnis toch ten uitvoer kan laten leggen.