Hoeveel studiefinanciering mag een mbo'er krijgen?

Wat is het maximum bedrag? Ik vraag me af of ik voor mijn komende opleiding stufi kan krijgen aangezien ik nu een schuld heb door stufi te ontvangen van meerdere opleidingen zonder een diploma te halen.

1.8K

Antwoorden (1)

Er is geen maximum bedrag. Er is een maximum aantal jaren dat je recht hebt op studiefinanciering voor niveau 3 en 4.

"Als je een opleiding op niveau 1 of 2 doet, krijg je studiefinanciering zolang je staat ingeschreven voor een opleiding op dit niveau.

Doe je een opleiding op niveau 3 of 4, dan krijg je 4 jaar beurs. Daarna kun je nog 3 jaar lenen en reizen. Voor een specialistenopleiding kun je extra studiefinanciering krijgen (maximaal 2 jaar). Je moet je studiefinanciering binnen 10 jaar opgebruiken."

Het is dus afhankelijk van wat je al hebt gehad en wanneer dat was, waar je nu nog recht op hebt.

Vanaf de maand dat je voor de allereerste keer studiefinanciering ontving, gaat je 10 jaar tellen. Als je binnen die 10 jaar alsnog een diploma haalt, ook al is dat van een andere opleiding dan waar je tot nu toe de 'schuld' voor hebt, dan wordt de basisbeurs van je eerdere opleidingen ook omgezet in een gift. Geld dat je hebt geleend, blijft wel altijd een lening.

Binnen die 10 jaar heb je in totaal 4 jaar recht op studiebeurs. Dat hoeft niet 4 jaar achter elkaar te zijn. Zijn die 48 maanden 'opgebruikt' (verdeeld over meerdere opleidingen) dan kun je daarna nog 36 maanden geld lenen, zolang dat binnen die 10 jaar valt.

Is het langer dan 10 jaar geleden dat je voor het eerst studiefinanciering ontving, dan heb je helemaal geen recht meer.
6 jaar geleden
milenaa
6 jaar geleden
Ben je zeker dat er geen maximum bedrag is dat je kan bijlenen? 4 jaar geleden toen ik moet niveau 4 deed was dit er wel degelijk. Je kon niet meer dan 700 euro per maand lenen geloof ik. Zou te gek voor woorden zijn als je elke maand zomaar 2000 euro kan bijlenen. En onverantwoord.,
Inekez1
6 jaar geleden
Ja, er is een maximaal bedrag dat je per maand kunt lenen. Maar de vraag gaat over wat je maximaal in totaal (in je hele leven) kunt krijgen / lenen. Het is niet zo dat als je 4 jaar lang elke maand het maximale leent, dat je dan daarna geen recht meer hebt op studiefinanciering of dat je maximaal een xx-bedrag zou mogen lenen gedurende je hele studietijd. Maar als je in 2005 een studie bent begonnen en na een jaar bent gestopt, daarna 10 jaar hebt gewerkt en nu weer wil studeren, dan heb je geen recht meer op beurs of lening, terwijl je er nog maar 1 jaar gebruik van had gemaakt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De lening die je maximaal mag bijlenen, valt niet onder studiefinanciering. Meestal mag je inderdaad tot iets van 700 euro bijlenen.