Heb je recht op bijstandsuitkering na wereldreis?

Wat ik me afvroeg, stel ik wil gaan reizen binnenkort en heb bij terugkomst de eerste maanden geen werk of vindt geen werk, heb ik dan recht op een bijstandsuitkering?

Vraag het me al tijden af.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

Ja, als je verder aan de voorwaarden voldoet, heb je recht op bijstand.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bron? Want je hebt dan toch ingeteerd onverantwoord op je eigen vermogen?
ronron1212
7 jaar geleden
@Johanjanssen87 er staat toch als je voldoen aan alle voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron1212
Klopt, maar dan voldoe je toch niet aan je voorwaarden? Daarom vraag ik het, kan het nergens anders vinden...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
johanjanssen, inderdaad als je onverantwoord hebt ingeteerd, voldoen je niet aan alle voorwaarden
Rieneke1
7 jaar geleden
De vraag is nu juist of vs voldoet aan de voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Juist Joan, dat is exact mijn vraag @rieneke en Joandarc
tinus1969
7 jaar geleden
Maar of je een wereldreis hebt gemaakt, is dus irrelevant. Er staat niet in de wet dat je geen wereldreis mag maken. Meer algemeen; het basisrecht is, dat iemand die geen geld en geen inkomen heeft, recht heeft op bijstand.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus1969 goed om te weten, alleen dit zouden ze dan wel kunnen verwijten toch? Voordat u bijstand aanvroeg had u werk, maar u bent dat door eigen schuld kwijtgeraakt.
tinus1969
7 jaar geleden
@johanjanssen87. Jazeker.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus1969 hoeveel kans denk je dat ik dan wel een bijstandsuitkering krijg mocht ik gaan wereldreizen? In procenten, als ik het lees gok ik 50%.
Nee, je kunt niet je geld opmaken door eerst bijvoorbeeld een wereldreis te maken en daarna bij de bijstand aankloppen. Je hebt dan doorgaans geen recht op een volledige bijstandsuitkering.

Als je te snel inteert door zo'n reis zal de gemeente eerst uitrekenen hoe lang je eigenlijk op je vermogen had moeten interen om voor bijstand in aanmerking te komen. Vervolgens zal de gemeente je uitkering tijdelijk verlagen of zal je een lening verstrekken.

Judex:
"Als u teveel vermogen heeft moet u dat eerst opmaken voordat u bijstand kunt aanvragen. U hoeft uw vermogen niet helemaal op te maken. Als u de grens bereikt van het toegestane vermogen kunt u opnieuw bijstand aanvragen.
Het (gedeeltelijk) opmaken van uw vermogen heet interen. U mag van de gemeente niet te snel interen op uw vermogen. U mag met maximaal anderhalf maal de voor u geldende bijstandsuitkering interen."
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hier kan ik wat mee, super. Maar als je in het buitenland die tijd bv Azie 1,5 keer zoveel uitgeeft als de bijstandsuitkering, kan het dan wel?
Inekez1
7 jaar geleden
Het ligt er natuurlijk aan wat voor wereldreis je maakt. Als het om 1 persoon gaat, zou je per maand ± 1400 euro, dus in een heel jaar ± 16750 euro mogen uitgeven. Ik kan me wel manieren van goedkoop reizen door goedkope landen voorstellen waarmee je goedkoper uit bent.
SimonV
7 jaar geleden
Ja, 1,5 keer is het maximum.
Stel dat de norm voor een alleenstaande 800 euro per maand bedraagt.
Dan is het interingsbedrag 1,5 x 800 = 1.200 euro per maand in Azië.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@inekez1 @simonv dus dat betekend als je in Azie zit en je aan die norm houdt je dus gewoon aanmerking maakt op een bijstandsuitkering. En als stel zijnde? Dan zou het dus maximum 2400 euro per maand mogen zijn per maand dus he op reis? Dus als je in het buitenland bent geweest, gaan ze daar niet moeilijk over doen? Thanx beide alvast voor het antwoord!
Inekez1
7 jaar geleden
De norm voor 1 persoon is nu ± 933 euro per maand. 1,5 x 933 = 1400. De norm voor een 2-persoonshuishouden is niet hetzelfde als 2 x 1-persoonshuishouden!
Voor een gehuwd stel is de norm 1404 euro. 1,5 x 1404 = 2106 euro.
Voor 2 samenwonenden zonder geregistreerd partnerschap is het volgens mij anders, dan gelden nog lagere bedragen.
Of de betreffende gemeente waar je dan bijstand aanvraagt jullie ziet als stel of als 2 individuen die toevallig samen op reis waren is zo niet in te schatten. Actuele bedragen voor bijstand in 2017: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/documenten/publicaties/2016/12/1/normenbrief-1-1-2017 Als je nu zou vertrekken en je blijft een jaar weg, kom je dus in 2018 terug. Dan zijn de bedragen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel erg bedankt @ Inekez1, als ik het zo lees moet het helemaal goed komen. Ga niet zoveel uitgeven op reis.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hier trouwens ook meer info over mijn vraag http://www.antwoordopbijstand.nl/inhoud?pid=88 Voorbeelden tekortschietend besef van verantwoordelijkheid
Voordat u bijstand aanvroeg had u werk, maar u bent dat door eigen schuld kwijtgeraakt.
U hebt uw ontslag niet aangevochten, terwijl uw ontslag waarschijnlijk niet rechtsgeldig was.
Voordat u bijstand aanvroeg had u vermogen, en u hebt dat te snel opgemaakt.
U had eigenlijk recht op een andere uitkering, maar door eigen schuld hebt u dat niet (meer).
U hebt het eigendom van een waardevolle zaak (bijvoorbeeld een huis of een auto) overdragen aan iemand anders zonder een (redelijke) prijs te vragen, terwijl u wist dat u op korte termijn zou zijn aangewezen op bijstand.
U bent kortgeleden gescheiden en u bent akkoord gegaan met een voor u (erg) nadelige verdeling.
U hebt afstand gedaan van een door de rechter toegekende alimentatie.
U hebt geld dat eigenlijk bedoeld was voor uw levensonderhoud (bijvoorbeeld een ontslagvergoeding) gebruikt voor het aflossen van schulden, waardoor u eerder bijstand moet aanvragen dan nodig was. Ja, is dit eerste punt dan van toepassing. Moeilijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@johanjanssen87, wat u zegt, als u niet zoveel uitgeeft, zal het wel goedkomen. U vindt vast wel snel werk bij terugkomst, dan speelt het probleem Bijstand niet, u lijkt mij een ondernemend persoon.
Met het antwoord van SimonV kunt u wel iets.