Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je meer zorgtoeslag krijgen dan de zorgpremie die je betaald?

mag je meer zorgtoeslag krijgen dan de zorgpremie die je betaald?

Of moet je dit later (mogelijk) terugbetalen als je de belastingaangifte doet?

Ik heb het berekend via een site en ik kom uit op het maximale zorgtoeslag (154 euro per maand) met mijn inkomen maar mijn zorgpremie is 102,95 euro per maand waardoor ik pakweg 50 euro overhoudt elke maand. Maar mag dit wel?

Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
6.2K
TurfGraver
een jaar geleden
Ja hoor. Hou er wel rekening mee dat er een eigenrisico is dus als je iets overkomt dat wel betaald moet worden.
https://zorgverzekering.net/in-2021-meer-zorgtoeslag-ontvangen-dan-premie-betalen/

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, voor 2023 is de zorgtoeslag flink verhoogd ten opzichte van 2022. Dat is niet alleen omdat de zorgpremies omhoog gaan, maar omdat alles in 2023 duurder wordt. Verhoging van de zorgtoeslag is een eenvoudig uit te voeren maatregel van de overheid om de mensen die het meest lijden onder alle prijsverhogingen een beetje te compenseren. Eigenlijk is het dus de bedoeling dat je zorgtoeslag hoger is dan je premie.
(Lees meer...)
een jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding