Wat is beter: in ww te gaan+ transitievergoeding of in Wovo? Is het verstandig voor het ontslag in xiektewet te gaan?

Ben 55, werk in VO, ontslag in aug. aangezegd. Werk in tekort vak en gezien de krimp en tijdelijke banen weet niet wat ik moet doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zoek rechtshulp .

Antwoorden (1)

De transitievergoeding wordt gegeven in het bijzonder onderwijs + een versoberde versie van de WOVO. In het openbaar onderwijs wordt de volledige WOVO gegeven (zonder transitievergoeding).
Een transitievergoeding kan met toestemming van de werknemer ook worden ingezet voor omscholing of een outplacementtraject. De werknemer hoeft dan niet meer te werken, maar richt zich op een vervolgbaan. In dat traject krijg je gewoon je loon, dit mag niet worden verminderd.

De transitievergoeding is maximaal 77.000 euro. De hoogte is afhankelijk van lengte van het dienstverband en leeftijd.

WOVO komt bovenop de WW.

Wat in uw situatie de beste optie is, hangt dus af van de bestaande regelingen en/of de lengte van uw arbeidscontract. Ik denk dat u dat het beste kunt bespreken met bijvoorbeeld een HR-manager of een jurist.

Zomaar ziek melden is geen optie. Dat is werkverzuim en dit is niet toegestaan. Wel kan overlegd worden met de werkgever wat de taken zijn tot het einde van uw dienstverband. Bij overspanningsklachten kunt u zich ziek melden, maar dan krijgt u wel de Arbo-arts op uw dak die moet beoordelen of u wel ziek bent en die dan vervolgens een re-integratie traject opstelt. U zult dan echt een diagnose moeten krijgen van burn-out en die wordt niet zomaar gegeven als een werknemer teleurgesteld is over zijn ontslag. Mocht u wel echt ziek worden verklaard, dan moet de werkgever het loon doorbetalen.