Wat valt in Nederlandse zeggen onder een 'utility bill' en een 'business license' en hoe kom je hieraan?

Ik sta op het punt een internationale E-Commerce winkel te beginnen. Er wordt gevraagd om een utility bill en een business license. Wat houden ze precies in en hoe kom ik eraan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Economie
17.4K
tinus1969
6 jaar geleden
Door wie wordt er om deze papieren gevraagd? In welk land woon je?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Door Amazon, in Nederland.
grasmaaier
6 jaar geleden
Een utility bill is een rekening voor elektriciteit, water of wat anders op jouw adres, Daar moet je dan een kopietje van opsturen.
Een business license lijkt me een Kamer van Koophandel nummer.

Antwoorden (1)

Amazon gebruikt deze gegevens om je identiteit vast te stellen; omdat de VS geen GBA of vergelijkbaar centraal systeem heeft, zijn rijbewijzen en 'utility bills' (ruwweg hetzelfde als de Nederlandse energienota) de belangrijkste manieren om iemands identiteit en woonplaats te controleren. Vroeger gebruikten we in Nederland hiervoor overigens vaak bankafschriften (als gratis alternatief voor een GBA uitdraai).

Business licenses zijn blijkbaar ook geen universeel fenomeen (zie link) omdat inderdaad niet elke verkoper een vergunning voor zijn activiteiten nodig heeft.

Mijn advies; zoek relevante documenten waar uit blijkt dat je bent wie je zegt dat je bent, en die laten zien dat je een legitiem bedrijf/handel voert.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Omdat ik nu mijn idee aan het 'uitrollen' ben, heb ik in feite geen officiele documenten 'die laten zien dat ik een legitiem bedrijf/handel voer'. Ik heb dus ook een beetje moeite nu om een document hiervoor te vinden om het ze op te sturen. Moet ik me hiervoor bij de KvK dan aanmelden (als zzp'er?) ? Ander probleempje wat ik dan ook heb is dat ik op dit moment voor een aantal maanden in Duitsland verblijf. Ik had op de KvK site gelezen dat je persoonlijk ook langs zou moeten komen op kantoor etc.
tinus1969
6 jaar geleden
@3806kk, stja, dat is jouw probleem. Amazon wil bewijs dat jij bent wie je zegt dat je bent, en dat je gevestigd bent op een traceerbaar adres. Uit oogpunt van fraudebestrijding volkomen logisch. Als jij zegt 'ik zit nu in Duitsland en kan niet naar de KvK', dan gaan bij Amazon alle alarmsignalen op rood.
Regel dit.