Moet je voor de belasting opgeven waar je het geld vandaan hebt als je een huis koopt zonder hypotheek?

Indien iemand deze woning wilt kopen zonder hypotheek , moet er een verklaring afgelegd worden bij de belastingdienst ? Waar het geld vandaan komt. Ik doe sowieso aangifte en ze zien hoe veel spaargeld ik heb
Een woning *

een jaar geleden
1.1K
ronron1212
een jaar geleden
Als het geld contant betaald wordt zal dat verklaard moeten worden. Wat op een bankrekening staat is bekend.

Antwoorden (2)

Niet bij de belastingdienst. Je bent niet verplicht om een huis te kopen met geleend geld. En als je geen eigenwoningschuld hebt, heb je ook geen recht op aftrek van rente.

Een huis betalen met contant geld zal niet geaccepteerd worden bij de notaris. Maar mogelijk gaat een notaris ook vragen stellen als de herkomst van het geld op een spaarrekening "onduidelijk" is.

Als je bij een bank een hypotheek afsluit die je wel erg snel aflost, kun je "verplichte vragen" verwachten over de herkomst van die middelen. Allemaal maatregelen om "witwassen" te voorkomen.
Computoon
een jaar geleden
Ja, je moet bij de belastingaangifte aangeven waar je het geld vandaan hebt als je een huis koopt zonder hypotheek. Dit is nodig om te controleren of je het geld op een legale manier hebt verkregen.
9 maanden geleden