Box 3 gaat voornamelijk over de inkomsten van sparen en beleggen. De fiscus heft daar, boven een vrijgesteld bedrag, belasting op, uitgaande van een fictief rendement van 4%.

Je vult er de bedragen in van je spaartegoeden, en ook de waarde van je aandelen als je die hebt. Ook worden er nog wat vragen gesteld i.v.m. de hoogte van de vrijstelling, b.v. of je minderjarige kinderen hebt, of je ook "groen" belegt, en je kunt daar ook aangeven of je een kapitaalverzekering of schulden hebt. Als je de jaaropgave(n) van je spaarrekeningen bij de hand hebt, dan ben je er zo mee klaar.

De aangifte zit zo in elkaar, dat als je niets in box 3 te zoeken hebt, je er ook niet terechtkomt. B.v. als je op eerdere vragen hebt geantwoord dat je geen spaargeld of aandelen hebt.

Hier kun je alles nog eens nalezen:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/buitenland_en_douane/wonen_werken_en_inkomstenbelasting/keuzerecht/buitenlandse_belastingplicht/inkomsten_in_meerdere_boxen/bezittingen_in_box_3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Een + met de goede link toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer passen ze dat fictieve rendement van 4% nu eindelijk eens aan? Wie haalt er nu nog 4% rente op zijn geld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zondag het wordt hoog tijd dat het wordt aangepast. Maar het argument om het niet te doen is, dat héél lang geleden er ook een fictief rendement was van 4%, en we toen op spaarrekeningen nèt iets meer kregen dan 4%, en we met aandelen helemaal slapend rijk werden. Het kan dus in het voordeel van de belastingbetaler uitpakken, maar ook in het nadeel. Zullen we een actiegroepje starten? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, goed idee. De belastingdienst zou de actualiteit moeten volgen. En je zult in de toekomst zien dat als je weer meer dan 4% op je geld gaat maken ze er als de kippen bij zijn om het tarief dan ook omhoog te schroeven. Dus... actie!!!
Box 3 is de box die belasting heft op het rendement dat je haalt uit vermogen (in de volksmond vermogensbelasting). Je betaald dus belasting over het rendement dat je haalt uit je vermogen (denk bijvoorbeeld aan rente op de bank), alleen heeft de fiscus gezegd dat je 4% rendement haalt uit je vermogen (dit is namelijk voor iedereen verschillend hij heeft dit percentage vastgesteld), over dit rendement betaal je vervolgens 30% belasting (gecombineerd met die 4% kom je uit op 1,2%).
Er zijn echter wel aftrekposten. Iedere volwassenpersoon die bij jou woont mag €20.661,- voor afgetrokken worden, en voor ieder minderjarigkind mag ook nog €2761,- voor afgetrokken worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
De te betalen belasting - 1,2% - over het bedrag boven de vrijstelling van € 20.661 is een zinvolle aanvulling. Maar u noemt oude getallen (jaar 2010) En de inhoud rammelt. Iedere volwassen persoon die inwoont levert € 20.785 vrijstelling in de aangifte op??? De vrijstelling blijft beperkt tot maximaal twee keer vrijstelling voor fiscaal partners. Dus: alleenstaande: € 20.785 / Elk kind: € 2779 extra vrijstelling. (in 2012 is deze kindertoeslag overigens afgeschaft) Fiscaal partners: € 41.570 - niet meer, ook al wonen er 10 volwassenen inhuis! Helaas - een minnetje voor uw toevoeging op het antwoord van mesher hierboven.