Hoe rekent de belastingdienst als je binnen de peildatumarbitrage periode begint met beleggen?

Stel je voor je hebt 100.000 spaartegoed eind december 2022 en je wilt in februari 2023 beleggen. Hoe rekent de Belastingdienst dan?

Op https://financialfocus.abnamro.nl/actueel/anti-peildatumarbitrage/ lees ik dat er dan voor ‘overige bezittingen’ een rendement van 6,17% (2023) gehanteerd wordt (wat overigens een eenvoudige belegger mogelijk niet eens haalt).
Op
https://www.taxlive.nl/nl/documenten/nieuws/peildatumarbitrage-box-3-dit-wordt-zo-n-ellende/ lees ik 'Als een transactie door de peildatumarbitrage wordt geraakt, wordt deze transactie voor het berekenen van de box 3-heffing op 1 januari genegeerd.'

Zou dit betekenen dat je banktegoeden op 1 januari genegeerd worden en dan ineens aangemerkt worden als belegging (met peildatum op 31 maart) terwijl je nog niet eens begonnen bent met beleggen op 1 januari?!

een jaar geleden

Het beste antwoord

De peildatumarbitrageregels zijn alleen van belang als je vóór 1 januari beleggingen verkoopt en vervolgens vóór 31 maart weer aanschaft om hiermee de hogere rendementsheffing te omzeilen.
Dat is bij jou niet het geval.
SimonV
een jaar geleden