Hoe werkt de belastingaftrek als zzp'er, bij de aanschaf van een buitenlands product?

Ik heb een product aangeschaft bij een buitenlandse firma. Dit product is een bedrijfsinvestering (zzp) en mag ik dus aftrekken van de belasting. Ik heb bij de aanschaf mijn VAT-nummer ingevoerd en de belasting wordt dan automatisch niet meer verrekend. Moet ik alsnog hierover iets aangeven/invullen bij mijn aangifte?

Bij voorbaat dank voor de hulp!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Ik neem even aan dat je het product binnen de EU hebt gekocht. Dan is sprake van een intracommunautaire verwerving (icv). Je hebt geen btw betaald aan de verkoper. De verkoper vult op zijn aangifte btw in dat hij een intracommunautaire levering (icl) heeft verricht. hij vermeld het bedrag van de aankoop, en hoeft geen btw af te dragen. Op een lijst (listing) vermeld hij jouw vat-nummer en het bedrag van de aankoop. Jij moet op jouw btw-aangifte de icv (verwerving) aangeven. Jij moet daarover de btw aangeven. Als je recht hebt op vooraftrek, dus de aan jouw in rekening gebrachte omzetbelasting, mag je datzelfde btw-bedrag ook bij de rubriek "voorbelasting' in aftrek brengen. Per saldo betaal je dan niets. Heb je geen recht op vooraftrek, omdat je bijvoorbeeld vrijgestelde prestaties verricht, dan mag je de voorbelasting niet aftrekken.

Jij moet jouw aankoop ook op een lijst aangeven (listing) en doorgeven naar de belastingdienst. Daar vermeld je het btw-nummer van de verkoper en het aankoopbedrag. Deze bedragen worden vergeleken zodat gecontroleerd kan worden wat uitgevoerd is door de ene, en ingevoerd is door de andere.