Stopt de algemene heffingskorting ( minst verdiendende partner) als een kind 12 jaar is geworden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (3)

Bedoel je bij de belasting? Algemene heffingskorting heeft toch niets met kinderen te maken?
Misschien bedoel je de kinderkorting, maar die is in 2008 afgeschaft. In 2009 was er de kindertoeslag en sinds dien is dit het kindgebonden budget geworden.
Dit laatste geldt tot 18 jaar, dus stopt niet met 12 jaar. Sterker nog. Het bedrag wordt zelfs meer als het kind 12 wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
U goochelt wel met de (verkeerde) jaren.
In 2007 en eerder had je de kinderkorting. Die kreeg je alleen als er aangifte werd gedaan en was een vaste korting van € 881 - inkomen(s) maximaal € 45.309 In 2008 werd de naam kindertoeslag. Die kreeg je door weer aangifte te doen en bedroeg het vaste bedrag van € 746 -inkomen(s) maximaal € 46.700 In 2009 werd de naam weer veranderd; vanaf nu kindgebonden budget geheten. Is 1 van de 4 toeslagen.
Als er geen aangifte wordt gedaan krijgt men toch automatisch het kindgebonden budget. In tegenstelling tot voorgaande jaren. Deze toeslag is wat minder grofmazig: als er meer kinderen zijn is het kindgebonden budget hoger. Kan oplopen tot dik € 1000. NB: de drie andere toeslagen moeten nog steeds aangevraagd worden!
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik zit er een jaartje naast. Bedankt voor de aanvulling.
De uitbetaling van de algemene heffingskorting van de minstverdienende partner stopt niet, maar wordt wel minder en wordt de komende jaren afgebouwd.

Let op: de algemene heffingskorting wordt niet afgebouwd als er sprake is van een kind dat jonger is dan zes (!) jaar.

Per jaar wordt het uitbetalen van de algemene heffingskorting van de minstverdienende partner met 6,67% afgebouwd. In 2012 is de afbouw 26,67%.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niels, ze hebben het in je link steeds over degene die weinig of geen inkomen heeft. Wanneer heb je weinig inkomen? Is er een grens waarboven je wel de 100% blijft ontvangen of is het altijd zo dat als je een fiscale partner hebt er altijd eentje het minst verdiend?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kort gezegd is er sprake van te weinig inkomen als de minstverdienende partner minder loonbelasting en sociale premies af hoeft te dragen dan de algemene heffingskorting, en als de meestverdienende partner wel belasting af moet dragen. Stel iemand verdient 3000 euro bruto en daarop zit zo'n 1000 euro sociale premies. De algemene heffingskorting is €2033, dus er hoeft niets afgedragen te worden en er blijft nog €1033 euro heffingskorting 'over'. Dit is minder dan 73,4% dus als de partner een hoger inkomen heeft dan wordt de resterende heffingskorting uitbetaald. Deze belastingregeling heet ook wel de 'aanrechtsubsidie' omdat het vaak gebruikt wordt door stellen waarbij een partner zeer weinig of niet werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, dus die percentagekorting geldt niet als de minstverdienende partner boven die 6500 grens zit of is de grens nog lager?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De afbouw heeft niets met het inkomen van de partner te maken. De hoofdregel is dat het uitbetalen van de algemene heffingskorting voor de minstverdienende partner de komende jaren afgebouwd wordt. Er zijn drie groepen mensen waarvoor een afwijkende regeling bestaat:
a) voor fiscale partners met kinderen jonger dan zeven jaar
b) voor de minstverdienende partners die voor 1 januari 1963 geboren zin. Voor hen geldt dat zij de volledige algemene heffingskorting uitbetaald kunnen krijgen, uiteraard voor zover ze er zelf geen gebruik van maken en voor zover de partner niet teveel verdient. c) voor minstverdienende partners die voor 1 januari 1972 geboren zijn. Voor hen geldt dat ze slechts met de helft van de afbouw te maken krijgen. Dus in 2012 dus slechts een beperking van 13,3%
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het niet over het inkomen van de partner maar van de minstverdienende partner. Is het dus standaard die afbouwregeling voor ELKE minstverdienende partner, ook al is dat inkomen 30.000 per jaar of is er een grens voor het inkomen waaronder die afbouwregeling is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, er zit een bovengrens aan het inkomen van de minstverdienende partner. Zoals ik in mijn voorbeeld al aangaf wordt er alleen uitbetaald als er een deel van de algemene heffingskorting niet gebruikt wordt. Dus iemand met een inkomen van €30.000 zal de gehele algemene heffingskorting gebruiken, daar blijft dus niets meer van over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dan is het dus zo dat als je boven die ongeveer 6500 per jaar verdiend toch niets aan de hand? Dat bedoelde ik dus net te vragen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap nu wat je probeerde te vragen. Ja, het klopt dat als je meer dan 6500 per jaar verdient dat je niets te kort komt. Het aangifteprogramma rekent het overigens automatisch uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi, dan begrijp ik het toch, bedankt voor je geduld. Plusje!
fisbel
11 jaar geleden
nielx: (en Pelle)
de algemene heffingskorting wordt sinds 2012 WEL afgebouwd voor niet / weinig verdienende partner met een kind van 0 t/m 6 jaar (geboren na 2005). Deze groep wordt gelijkgeschakeld met de categorie niet verdienende partner geboren tussen 1963 en 1972. In cijfers:
Categorie 1:
Algemene heffingskorting 2012 - € 2033 / niet verdienende partner is voor 1963 geboren. Categorie 2:
Algemene heffingskorting 2012 - € 1762 / overgangscategorie: niet verdienende partner geboren tussen 1963 en 1972 c.q. partner geboren na 1971 met kind van 0-6 jaar Categorie 3:
Algemene heffingskorting 2012 - € 1491 / geboren na 1971 -geen kind 0 t/m 6 jaar. 2013 is net als 2012 ook een overgangsjaar. Voor categorie 2 is de uitbetaling van de algemene heffingskorting ingekrompen tot 66,7%. In 2014 zijn de categorieen 2 en 3 gelijkgeschakeld: niet verdienende partner krijgt 60% van de heffingskorting uitbetaald. Elk jaar 6,67% minder en in 2024 is er geen uitbetaling meer: € 0 / 0% NB: Voor caegorie 1 verandert er niets:
volledige uitbetaling van de heffingskorting. Mits verdienende partner minimaal € 14.835 inkomen heeft / AOW-er minimaal € 22.480 (jaar 2012)
fisbel
11 jaar geleden
Correctie op jaar 2013:
Categorie 2 krijgt in 2013 niet 66,7% van de heffingskorting maar 73,4%. In deze groep vindt versnelde afbouw plaats.
In 2012 met 13,3% en ook in 2013 weer 13,3% minder uitbetaling van de algemene heffingskorting.
Zo worden de percentages:
jaar 2011 - 100%
jaar 2012 - 87,7%
jaar 2013 - 73,3%
jaar 2014 - 60%
Volgende jaren: steeds 6,7% minder evenals categorie 3 Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen_belasting_betalen_of_terugvragen/heffingskortingen_aftrekposten_2012/heffingskortingen/algemene_heffingskorting
De 12 jaar (jongste kind) is cruciaal.
Maar niet voor de algemene heffingskorting, maar voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting.

Mensen schrikken zich te pletter als ze opeens een € 2000 minder belasting terugkrijgen dan in een vorig jaar met ongewijzigde (inkomens)gegevens.
De wijziging die zich voordoet betreft dan nogal eens het (jongste) kind dat 12 jaar is geworden. Vanaf dat ogenblik is er geen recht meer op de iack.
Overigens moet de alleenstaande of de fiscale partners wel inkomen uit tegenwoordige arbeid hebben. Als 1 van de 2 uitsluitend inkomen uit vroegere arbeid heeft bijvoorbeeld een werkloosheidsuitkering of bijstand is er geen combinatiekorting. Het programma registreert dit allemaal automatisch.

In cijfers - kind jonger dan 12 jaar en geboren na 1999 / belastingjaar 2012:

Alleenstaande / minst verdienende partner verdient minimaal € 4815 - er is een belastingkorting (iack) van € 1008.

Minst verdienende partner verdient meer dan € 32.515 - er is een belastingkorting van zelfs € 2133 (jaar 2012 - in 2011 was dit nog € 1871)
fisbel