Fiets betalen met februarisalaris of decemberuitkering?

Ik heb een fiets besteld volgens het belastingvrijefietsenplan. Ik koop zelf de fiets, en betaal die uit mijn bruto salaris.

Ik kan kiezen of ik die fiets betaal uit mijn salaris van februari, of uit mijn decemberuitkering 2010.

Kies ik voor februari, dan is mijn voordeel 42%, omdat mijn normale salaris in die belastingschaal valt.

Kies ik voor de decemberuitkering, dan is mijn voordeel 52%, omdat de decemberuitkering tegen het hoge tarief wordt belast.

Krijg ik nu echt meer geld als ik mijn fiets betaal met mijn decemberuitkering, of wordt het verschil straks, bij mijn belastingaangifte over 2010, volledig gladgestreken door de belastingdienst?

Toegevoegd na 42 seconden:
Ik moet de aankoop sowieso eerst zelf voorschieten. Dat is geen probleem, ik heb gespaard. Wat dat betreft maakt het niet veel uit of ik mijn geld in februari of in december terugkrijg.

14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

De prijs van de fiets wordt met je bruto loon verrekent. Als je dit jaar weer een december bonus van exact dezelfde grootte ontvangt dan is er geen belastingvoordeel tussen 2009 en 2010, aangezien aan het einde van het jaar bij de belastingaagifte er gewoon gekeken wordt wat je bruto loon in een jaar was. dus misschien dat je nu netto meer krijgt als je uit je bonus betaald. Maar als het goed is houdt je bedrijf bij in welke maand je salaris een schaal hoger belast moet gaan worden: Op basis van de complete jaar aangifte maakt het geen verschil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je bij een decemberuitkering 52% korting krijgt en bij je februarisalaris 42% dan is de keuze toch gemakkelijk. Er zit geen enkel nadeel aan het gebruik maken van de decemberuitkering, zelfs als het door de belasting over 2010 wordt gladgestreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de belastingdienst telt je jaarinkomen vwb belastingheffing. Dus kom je na die fiets met betaling van je decemberbonus onder het 52% tarief, dan moet je bijbetalen als je aangifte doet. Wat ik niet helemaal snap is dat jij eenmalig een bedrag krijgt, dan is het toch helemaal niet gerelateerd aan een salaris? Je betaalt m dus niet UIT je salaris, maar je krijgt er in de betreffende maand gewoon een deel bruto bij.
paulus811
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
@paulus811, extra toelichting: het is inderdaad formeel niet zo dat de fiets uit het brutosalaris wordt betaald. Ik betaal de fiets met eigen geld. Daarna krijg ik van de werkgever een extra uitkering, die zo hoog is dat het op hetzelfde neerkomt als wanneer de werkgever direct een deel van mijn brutosalaris zou overmaken naar de fietsenhandelaar. Het is dus financieel gezien *alsof* ik de fiets uit mijn bruto salaris betaal. De werkelijke geldstromen zijn anders, maar dat maakt niet uit. Als ik jouw antwoord goed begrijp, zeg je dus, dat het *uiteindelijk* (dus na ontvangst van al mijn salarissen 2010 EN na belastingheffing cq -teruggave over 2010, NIET uitmaakt uit welke salariscomponent ik mijn fiets betaal. Heb ik dat goed begrepen?
paulus811
14 jaar geleden
Ja cryofiel, zo zit het. Voor de belastingdienst is jouw jaarsalaris (dat wat op je jaaropgave staat) relevant, niet de individuele maanden. Als blijkt dat in het jaartotaal de 750 in het 52% tarief had moeten vallen, dan krijg je in de aangifte over 2010 alsnog die 10% verschil terug als het tegen 42% is belast. Doe je geen aangifte, dan zou ik het van de decemberbonus betalen. Je betaalt over 2010 dan weliswaar 75 euro te weinig belasting, maar de kans dat de belastingdienst dat alsnog zal innen is niet heel groot. Naast de fiets zelf kun je deze ook op kosten van de werkgever verzekeren. Veel werkgevers hanteren daarvoor geen richtlijnen, check dat eerst en ga dan voor de meest uitgebreide voor de langste termijn (meestal 5 jaren). Ook mag de werkgever drie jaar lang 80 euro per jaar vergoeden voor onderhoud en accessoires.
Je kan ook overwegen om de fiets niet zelf te gaan betalen, maar de werkgever verzoeken om jou onbelast een fiets twv max € 749 te vergoeden.
Die moet wel ook voor het woon-werkverkeer worden gebruikt, dwz minimaal de helft van de tijd. (moeilijk te controleren).
En in de afgelopen twee kalenderjaren mag een dergelijke fiets niet verstrekt zijn (kan dus eens in de drie jaar).
Als je een duurdere fiets koopt, is slechts het meerdere belast.
Tevens kan onbelast max € 82 verstrekt voor met de fiets samenhangende zaken (reparaties, verzekering, slot, regenpak, enz).
Deze specifieke faciliteit wordt waarschijnlijk per 2011 ondergebracht in een meer algemene voorziening (forfait).