Jaaropgave UWV, wat moet ik invullen in belastingaangifte?

Ik ben niet verplicht, maar wil toch wel weten of ik moet betalen of krijgen van de belastingdienst. Het jaaropgave van de UWV is niet zo duidelijk. Wat moet ik bij loonheffing invullen, want in het jaaropgave staat er geen loonheffing. Er staat alleen, fiscaal loon - loon voor de Zvw - bijdrage Zvw - loonbel./premie VV. Welke hoort bij het vakje loonheffing?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (3)

bijdrage Zvw - loonbel./premie VV zou in 1 vakje moeten staan.
Die vormen samen de loonheffing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fout! uitsluitend loonbelasting/premie volksverzekeringen is bij loon de voor de inkomstenbelasting verrekenbare loonheffing
fisbel
11 jaar geleden
Bij mij staat op mijn jaaropgave: (fictieve cijfers)
bijdrage Zvw: € 1500
loonbelasting/premie PVV: € 10.000 Samen is dit € 11.500 loonheffing - volgens Sherpa (.......????)
loonbel./premie VV is de afkorting voor loonbelasting (=loonheffing) / premie volksverzekeringen. Het getal dat daarbij staat vermeld, is de belasting die je al hebt betaald (beter: is ingehouden) op je loon. Als hier 0 staat, heeft het UWV waarschijnlijk al rekening gehouden met kortingen die je krijgt waardoor je teveel betaalde/ingehouden belasting terug zou kunnen vragen. Staat er wel een bedrag, dan kun je alles invullen en kijken of je nog geld terug krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij het UWV gaat het bijna altijd om uitkeringen. Deze neem je in de aangifte op bij: pensioen en andere uitkeringen. Er wordt immers geen arbeidskorting gegeven op uitkeringen in het algemeen. (uitzondering ziektewetuitkering)

Naast het fiscaal loon wordt de ingehouden loonbelasting / PVV in de aangifte opgenomen. (PVV betekent hier Premie VolksVerzekeringen)

NB: de ingehouden bijdrage ZVW (Zorgverzekeringswet)wordt vanaf 2008 niet meer in de aangifte opgenomen. Het loon voor de ZVW ook niet (uitzonderingen daargelaten - als om dit loon ivm overige inkomsten later in de aangifte wordt gevraagd)

Maar waarom moeilijk doen (zelf invullen zonder er veel verstand van te hebben) als het gemakkelijk kan (vooringevulde aangifte downloaden).
Een simpele aangifte zonder aftrekposten of bijvoorbeeld fiscaal partnerschap staat kant en klaar voor je ingevuld bij de Belastingdienst. Het enige kunstje is het downloaden van de klaargezette aangifte (wel Digid vereist)
Als het downloaden te moeilijk is is er vast wel iemand in de buurt die daar even bij wil helpen. In 2 minuten gebeurd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook een aangifte die wat ingewikkelder is kan natuurlijk worden gedownload. Alleen moeten dan allerlei invulgegevens worden toegevoegd.
fisbel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In circa 10 % van de gevallen zijn de gedownloade gegevens niet juist, dus wel zelf controleren. Je tekent voor de juistheid.
Fouten van de Belastingdienst die je had kunnen ontdekken, worden jou aangerekend.
fisbel
11 jaar geleden
10% valt me nog mee. Je hoort wel andere getallen noemen, vooral van de tegenstanders van de VIA. De Belastingdienst is afhankelijk van aangeleverde gegevens. Die zijn niet altijd juist. En vooral: gedownloade gegevens zijn niet altijd compleet. Bijvoorbeeld omdat een jaaropgave pas na 1 maart wordt doorgegeven aan de Belastingdienst. Helaas is de dienst nog niet zover dat de gegevens van 1 maart worden 'ververst' / aangevuld. Dat komt wel is het streven maar heeft zijn tijd nodig.