hoeveel krijg je terug van de zelfgemaakte kosten voor de lease auto?

Voor mijn werk maak ik gebruik van een leaseauto die ik ook privé gebruik en daar de bijtelling voor betaal.
Kosten die ik prive maak voor deze auto kan ik weer in mindering brengen op deze bijtelling. Hoe gaat dat in zijn werk?
Stel ik maak €300,- kosten. En de brutobijtelling van de auto is €600,- per maand. Wordt dan in de maand volgend op het verrekenen van de kosten de bijtelling bepaald op €300,- of worden de kosten uitgesmeerd over een langere periode.
Ten tweede... Als ik in het 42% tarief zit, krijg ik dan 42% van die gemaakte kosten terug of zit het anders.?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

De door de werknemer aan derden (dus niet je werkgever) betaalde kosten voor een door de werkgever - al dan niet via een leasemaatschappij - ter beschikking van de werknemer gestelde auto zijn fiscaal NIET aftrekbaar.
Als je de aan derden betaalde kosten fiscaal (van je bijtelling) aftrekbaar wilt laten zijn, dan moet je die kosten aan de werkgever vergoeden. Die zal dan de fiscale bijtelling in de loonadministratie daarmee verlagen.
Een toepasbare boekhoudkundige actie is om die € 300 aan derden betaalde kosten aan de werkgever in rekening te brengen en op die declaratie in aftrek te brengen je eigen bijdrage. Daarvoor is wel de medewerking van de werkgever nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie mijn boekhoudkundige actie. Dat kost de werkgever niets.
Bied de wg aan om een eventuele correctie door de fiscus voor uw rekening te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat de bijtelling door de fiscus verhoogd wordt omdat jouw bijdrage aan de werkgever niet aanvaard wordt door de fiscus bij een controle.
M.i. is de kans daarop klein en

Andere antwoorden (2)

Je krijgt idd 42% van die gemaakte kosten terug, je betaalt ook 42% immers.

De eigen bijdrage wordt namelijk in mindering gebracht op de bijtelling.

Je kunt aan je werkgever vragen om deze eigen bijdrage in mindering te brengen op je bruto bijtelling en anders kun je dit ook doen op je belastingformulier aan het einde van het jaar.
Dus even aan je werkgever vragen, wat daar gebruikelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Citaat uit de Belastingdienst

Verder moet u onderscheid maken tussen betalingen aan u en betalingen aan derden. Een betaling aan derden vermindert de bijtelling voor privégebruik niet. Dit is alleen anders als u met uw werknemer hebt afgesproken dat hij de betaling aan derden voor u of namens u doet en u die betaling verrekent als bijdrage voor het privégebruik.