LAT-relatie en 2e woning, hoe zit dat met de overdrachtsbelasting?

Weet iemand wat het percentage overdrachtsbelasting is voor een 2e woning, waar één van ons gaat wonen?

De situatie is als volgt: we hebben een woning waar we beiden eigenaar van zijn en beiden wonen. We voelen niet de behoefte om te scheiden, maar willen wel graag ieder een eigen plek.
We weten dat je als echtpaar niet (meer) verplicht onder één dak hoeft te wonen, en dat je fiscaal partner blijft.

We overwegen de gezamenlijke aankoop van een 2e woning, op beider naam, waar één van ons gaat wonen en zich laat inschrijven. De ander blijft in de huidige, gezamenlijke woning en blijft daar ingeschreven.

Geldt voor deze 2e woning (geen recreatiewoning) dan een overdrachtsbelasting van 2% of 8%?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groet,
Caroline

een jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Het verlaagd tarief voor overdrachtsbelasting in 2022 is 2% van de koopsom voor woningen waar je zelf voor langere tijd in gaat wonen.
Als u een woning koopt als hoofdverblijf en daar dus zelf gaat wonen, is het tarief van de overdrachtsbelasting (nog steeds) 2%. Voor het tarief van 2% moet u nu wel een verklaring invullen en ondertekenen.
Als u een pand koopt dat u niet gebruikt als hoofdverblijf, is het tarief van de overdrachtsbelasting sinds 2021 ook 8%. Het maakt dan niet uit of het om een woning gaat of niet. Kortom je zou dus zeggen dat als beide partners apart wonen dan geldt voor het andere huis ook 2%. Echter:
Voor de inkomstenbelasting kan igv LAT relatie waar beide ieder een eigen woning bewonen maar één eigen woning zijn. In art. 3.111 lid 8 Wet IB 2001 is bepaald dat bij een belastingplichtige en zijn fiscaal partner tezamen niet meer dan één hoofdverblijf in aanmerking wordt genomen. In het geval waarin meer dan één hoofdverblijf bestaat, kunnen de belastingplichtige en zijn partner gezamenlijk bij aangifte kiezen welke woning als hoofdverblijf moet worden aangemerkt. Zie:https://www.taxlive.nl/nl/documenten/nieuws/twee-eigen-woningen-in-box-1-mag-dat/

Deze uitzondering of meer nuancering zie je in de Wet BVR niet terug. Aritkel 14 stelt:"In afwijking van het eerste lid bedraagt de belasting 2 percent voor de verkrijging door een natuurlijk persoon van een woning of rechten waaraan deze is onderworpen, of van rechten van lidmaatschap als bedoeld in artikel 4, eerste lid, onderdeel b, voor zover deze laatste rechten betrekking hebben op een woning, als de verkrijger de woning na de verkrijging anders dan tijdelijk als hoofdverblijf gaat gebruiken en dit overeenkomstig artikel 15a, voorafgaand aan de verkrijging duidelijk, stellig en zonder voorbehoud verklaart in een schriftelijke verklaring.' Als de woning dus als hoofdverblijf wordt gebruikt door partner geldt hiervoor dus 2%. Geheel zeker ben ik hier niet van maar ik zie geen aanwijzing waarom het niet zo zou zijn. Voor zekerheid moet je de Belastingtelefoon of een belastingadviseur benaderen.
een jaar geleden
Caroline
een jaar geleden
Beste Erotisi, Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Groet,
Caroline