Moet je inkomstenbelasting (Box 1) betalen over de uitgekeerde levensverzekering indien je de hiervoor betaalde premies niet hebt verrekend?

Moet je toch inkomstenbelasting (Box 1) betalen over de uitgekeerde levensverzekering indien je de hiervoor betaalde premies nimmer hebt verrekend met de belastingdienst? Volgens mij hooguit vermogensbelasting in Box 3, al is het mijn bedoeling om het bedrag te gebruiken voor gedeeltelijke aflossing van de hypotheek.

6 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Het feit of je wel of niet de premies hebt verrekend, maakt niet uit. Het is geen inkomen uit arbeid, dus het is box 3. Of je gebruikt voor aflossing van hypotheek maakt niet uit.

Het enigste indirecte effect is dat box 3 vermogen hoger is en en de hoogte van de hypotheek lager.