Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

zijn extra accessoires op een lease auto aftrekbaar als ik ze zelf betaal?

Ik wil een trekhaak aanschaffen op mijn lease-auto en vraag me af of deze investering IB aftrekbaar is

Toegevoegd na 51 seconden:
voor de duidelijkheid; ik heb de auto al een jaar in bezit.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, dit is niet voor de IB aftrekbaar. Hooguit kan je werkgever het in mindering brengen op de bijtelling, maar daar moet die werkgever wel aan mee willen werken. Vaak moet je ook toestemming van de leasemaatschappij hebben om een trekhaak te monteren en stellen ze voorwaarden voor het type en montage.

Toegevoegd na 3 minuten:
Veel werkgevers hebben in de regeling voor leaseauto's staan dat achteraf aangebracht accessoires voor rekening van de berijder komen. Ze willen de rompslomp niet van bonnetjes die in de salarisadministratie verwerkt moeten worden, behalve als bijvoorbeeld de trekhaak noodzakelijk is voor zakelijke doeleinden, maar de meeste leaserijders willen een trekhaak voor de caravan.
(Lees meer...)
paulus811
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antwoord:
Mits met medewerking van de werkgever kan het voor de werkgever kostenneutraal en voorde werknemer fiscaalvriendelijk worden opgelost. Als de werkgever de accessoire-aanschaf betaalt (al dan niet via de werknemer) en de werknemer betaalt aan de werkgever hetzelfde bedrag (als bijdrage leaseauto) dan is daarmee die bijdrage voor werknemer aftrekbaar van het bij te tellen bedrag voor prive-gebruik. Een soortgelijke vraag is eerder behandeld op GV!

Andere antwoorden (1)

Als jij de auto bedrijfsmatig leaset, en je hebt de trekhaak voor je bedrijf nodig, dan valt de trekhaak onder bedrijfskosten en is derhalve aftrekbaar.
(Lees meer...)
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
Maar dan moet je wel eigenaar/directeur zijn van dat bedrijf. Voor werknemers met een leaseauto gaat dit niet werken natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
zie mijn andere reactie.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding