belasting negatief inkomen

stel men heeft een 80-100% wia uitkering
1100 per maand
nou moest die persoon een naheffing van 800 euro betalen over achterstallige pensioenpremie
de belastingdienst zegt,,kan je opgeven over 2010 als negatief inkomen
hoeveel krijgt men dan van die 800 euro terug?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Men betaalt dus belasting over 1100 x 12 = ongeveer 13000 euro. misschien komt er nog een vakantietoeslag bij of iets dergelijks? in ieder geval is het een laag inkomen en wordt er een laag percentage belasting over betaald. Tot ongeveer 17.000 euro betaalt men ongeveer 33% belasting.

Negatief inkomen kan men gewoon afhalen van het totale bedrag aan inkomsten (vanuit de wia).

Een rekenvoorbeeld zonder negatief loon:

bruto inkomen per jaar (12x1100)= 13.200
betaalde belasting 1e schijf 33% = 4.356

Door het inkomen te verlagen (negatief loon) is het bedrag dat verschuldigd is aan belasting lager. In getallen:

bruto inkomen per jaar (13.200 - 800) = 12.400
verschuldigde belasting 1e schijf 33% = 4.092

er is betaals 4356, er is verschuldigd 4092. het verschil kan men terugvragen bij de aangifte inkomstenbelasting. Dan gaat het dus om een teruggaaf van 264 euro. Dit is gelijk aan 33% van 800 euro.

Overigens geldt dit alleen indien inderdaad 33% belasting is betaald, ik ken niet de precieze situatie, maar het moet redelijk in de buurt komen zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de aldus berekende belasting (mits 1100 is bruto en geen VT) is de algemene heffingskorting van toepassing. Voor 2011 is dat € 1.987.
Die wordt automatisch afgetrokken gedurende het jaar van de berekende € 4.356.
Dus de belasting is dan € 2.369
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
topantwoord

Andere antwoorden (2)

33% over het deel boven de vrijlating. Dus ongeveer 250 euro krijg je dan terug. Kan je met een T biljet terugvragen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Zulke vragen kun je gerust stellen aan de Belastingtelefoon hoor. Die geven je correct antwoord op wat je wilt weten.

Het is een niet meer dan normale vraag.
En stel dat ik me vergis, b.v. ik weet niet of er bij een WIA uitkering sprake is van een vermogensvrijlating of niet, en hoe hoog. Dat is via de belastingtelefoon heel makkelijk voor iedereen na te vragen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst nagaan of die € 800 klopt want met 80-100% AO wia uitkering kun je desgevraagd (bij pensioenfonds) vrijstelling van betaling pensioenpremie krijgen terwijl de opbouw gewoon doorloopt.
Als de uitkering bruto 1.100 euro per maand is, krijg je van de in 2011 betaalde € 800 ongeveer 33% terug (mits het Uwv de loonheffing perfect heeft ingehouden).
Je kunt nu ook een voorlopige teruggaaf vragen 2011 bij de Belastingdienst.