Waarom betaal ik opeens loonbelasting?

Ik betaal sinds afgelopen maand loonbelasting. Ik ben net 18 en heb hiervoor nooit loonbelasting hoeven betalen. Ik heb ook een heffingskortingsformulier ingevuld. Ik verdien ongeveer 800 euro per maand en ik heb gelezen dat je pas loonbelasting hoeft te betalen na 6500 euro verdiend te hebben in een jaar. Ik ben er zeker van dat ik dat bedrag nog niet heb bereikt. Ook krijgen collega's van mij andere percentages/ andere bedragen loonbelasting dus ik heb geen idee wat de oorzaak kan zijn. Zou het ook kunnen dat ik al mijn loonbelasting terug kan vragen aan het eind van het jaar?

Weet jij het antwoord?

/2500

Met 800 per maand kom ke per jaar op 9.600 daar komt nog vakantiegeld bij. Dus ja je moet loonbelasting betalen. Mocht je te veel hebben betaald dan kan je dat volgend jaar met een aangifte terug ontvangen.

Je betaalt loonbelasting over wat je per jaar (waarschijnlijk) zult verdienen. Dat wordt in stukjes van 1/12 per maand afgedragen aan de belastingdienst. Wat je aan het einde van het jaar echt hebt verdiend heet Inkomsten. Daarover betaal je (begin volgend jaar) Inkomstenbelasting. Als je in totaal meer loonbelasting hebt betaald dan de Inkomstenbelasting die je moet betalen, dan krijg je volgend jaar het teveel betaalde terug. Dit is zo geregeld zodat je niet volgend jaar een bom Inkomstenbelasting ineens moet betalen. Bovendien heeft de belastingdienst zijn centen dan eerder. En: Het kan zijn dat je meerdere baantjes hebt, of andere bijverdiensten. Bij elk baantje draag je loonbelasting af voor dat ene baantje. Begin volgend jaar worden die verdiensten allemaal bij elkaar opgeteld als Inkomsten, en ga je over de hele zwik Inkomstenbelasting betalen (of terugkrijgen). In het laatste geval heb je een leuk spaarpotje.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100