Waarom betaal ik opeens loonbelasting?

Ik betaal sinds afgelopen maand loonbelasting. Ik ben net 18 en heb hiervoor nooit loonbelasting hoeven betalen. Ik heb ook een heffingskortingsformulier ingevuld. Ik verdien ongeveer 800 euro per maand en ik heb gelezen dat je pas loonbelasting hoeft te betalen na 6500 euro verdiend te hebben in een jaar. Ik ben er zeker van dat ik dat bedrag nog niet heb bereikt. Ook krijgen collega's van mij andere percentages/ andere bedragen loonbelasting dus ik heb geen idee wat de oorzaak kan zijn. Zou het ook kunnen dat ik al mijn loonbelasting terug kan vragen aan het eind van het jaar?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Met 800 per maand kom ke per jaar op 9.600 daar komt nog vakantiegeld bij. Dus ja je moet loonbelasting betalen. Mocht je te veel hebben betaald dan kan je dat volgend jaar met een aangifte terug ontvangen.
ronron1212
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik verdien pas sinds 2 maanden 800 euro, daarvoor was het ongeveer 200-300. Hoe weet ik verder of ik teveel heb betaald?
Computoon
5 jaar geleden
Belastingaangifte doen straks. Dan wordt alles doorgerekend. Belasting die per saldo te veel betaald is, krijg je terug.
ronron1212
5 jaar geleden
De salaris administratie kijkt daar het jaar loon en houdt daarop in.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Begrijp ik het goed dat de belastingdienst een soort prognose maakt van wat zij denken dat ik ga verdienen? Dat ze in mijn geval verwachten dat ik boven de 6500 ga verdienen en dat ik daarom belasting betaal? Zou dat dan betekenen dat als ik voor de rest van het jaar onder de 6500 blijf dat ik dan alle betaalde loonbelasting terugkrijg?
ronron1212
5 jaar geleden
De belasting dienst doet dat niet maar de salarisadministratie en ja als je volgend jaar een aangifte indient krijg je het eventueel te veel betaalde terug.
Je betaalt loonbelasting over wat je per jaar (waarschijnlijk) zult verdienen.
Dat wordt in stukjes van 1/12 per maand afgedragen aan de belastingdienst.
Wat je aan het einde van het jaar echt hebt verdiend heet Inkomsten.
Daarover betaal je (begin volgend jaar) Inkomstenbelasting.
Als je in totaal meer loonbelasting hebt betaald dan de Inkomstenbelasting die je moet betalen, dan krijg je volgend jaar het teveel betaalde terug.

Dit is zo geregeld zodat je niet volgend jaar een bom Inkomstenbelasting ineens moet betalen. Bovendien heeft de belastingdienst zijn centen dan eerder.
En:
Het kan zijn dat je meerdere baantjes hebt, of andere bijverdiensten.
Bij elk baantje draag je loonbelasting af voor dat ene baantje.
Begin volgend jaar worden die verdiensten allemaal bij elkaar opgeteld als Inkomsten, en ga je over de hele zwik Inkomstenbelasting betalen (of terugkrijgen).
In het laatste geval heb je een leuk spaarpotje.
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
@Reddie moet je wel aangifte doen