Heeft het zin om een bezwaaarschrift in te diene bij de Belasting inzake vermogensbelasting?

Beste mensen,

Bij Kassa zag ik dat er een proces gaande is tegen de heffing van vermogensbelasting van 1,2 procent.

Omdat de laatste jaren geen 4 procent rendement meer gehaald word op spaargeld.

Bij bondvoorbelasting hebben ze een voorbeeld van zo'n bezwaarschrift en ze raden iedereen aan met spaargeld bezwaar in te dienen over 2013 en 2014.

Mijn vraag is heeft dat wel zin? Want het staat toch in de wet dat je 1,2 procent moet betalen? Dan moet toch eerst de wet veranderd worden? Met een proces verander je de wet toch niet?

Hoe zit dat eigenlijk. Ik ga sowieso wel bezwaar indienen, maar ik vraag me wel af hoeveel zin dat heeft.

vr gr Gonna

Weet jij het antwoord?

/2500

heeft weinig zin. als je de voorman van deze bond voor belastingbetalers gehoord hebt, wil hij een rechtszaak beginnen over deze zaak. Dat gaat heel heel lang duren. Maar er is meer kans dat het lukt, dan dat iemand individueel een zaak begint tegen de belastingdienst. Het is ook veel meer een zaak van de politiek. Overigens zit er een belastinghervorming aan te komen. Maar ook die zaak loopt heel heel langzaam. De overheid heeft er natuurlijk baat bij dit zo lang mogelijk te rekken. Ze gaan dan anders heel veel geld derven.

Nee, het heeft geen zin. Een bezwaarschrift dien je in tegen een besluit waarvan de wettelijke basis ontbreekt, of niet klopt, of waar conflicterende wetten over bestaan. In dit geval; de VRH voelt misschien onrechtvaardig, maar de wettelijke basis is in orde en er is bovendien sinds de invoering in 2001 vziw geen bezwaar tegen gemaakt.

De weg is bezwaar maken. De verwachting is dat deze afgewezen wordt, want de wet is correct uitgevoerd. En daarna ga je in beroep. En zo nodig in hoger beroep. Dit alles kost geld. Maar er is ook het feit samen sta je sterk. In Nederland maakt de tweede kamer de wetten, de belastingdienst voert uit en de gerechtelijke macht toetst. Het heeft zin als er nieuwe feiten zijn of als een reden dat de wetgevende macht of de uitvoerende macht niet correct heeft gehandeld. Maar of het zin heeft is ook een mening en er wordt niet gevraagd naar een mening, maar naar objectieve onderbouwing.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100