Werkgever houdt geen loonheffing in, hoe kan dat?

Een kennis van mij heeft in een bepaalde maand maar 1 dag gewerkt. Hierdoor is zijn loon heel weinig. De werkgever heeft in het geheel geen loonheffing ingehouden. Ik dacht dat je altijd loonheffing moest betalen. De eerste schijf is 36,55%. Waarom draagt de werkgever geen loonheffing af?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.5K

Antwoorden (1)

Over een gedeelte van de belasting die je moet betalen over loon / inkomen krijg je korting. Daardoor hoef je over een deel van je inkomen geen belasting te betalen. Deze korting heet de loonheffingskorting. Over ruim € 6000 inkomen per jaar is geen belasting verschuldigd.

De werkgever is er hier vanuit gegaan dat er niet meer inkomen is dan € 6000. Waarschijnlijk heeft hij de studenten- en scholierenregeling toegepast. Met deze regeling houdt de werkgever dan geen of minder loonheffing in op het loon. Er wordt dan meer loon uitbetaald. Zie de informatie in de bron.
fisbel